
سینماسینما، فرزانه متین؛
خاطرم هست در جشنواره فیلم فجر ۱۴۰۳ بود که پژمان جمشیدی در کنفرانس خبری فیلماش از اوضاع اقتصادی جامعه گلایه کرد، اوضاعی که گریبانگیر همه است و دستانش، در حال خفه کردن گلوی هموطنان است اما در آن بزنگاه شما به دوربین زل زدید و از الفاظ بی ادبانه چون «قیمت دلار به تو چه ربطی دارد؟ پولت را بگیر و تبلیغات لوازم خانگیات را بکن و برو پی کارت» استفاده کردید.
طی یادداشتی به شما گفتم به عنوان منتقد آثار هنری، مسئولیت و وظیفهی شما و سایر منتقدان این است که به بازی، شخصیت پردازی، محتوا و ساختار فیلم بپردازید و فیلم را به دور از هر گونه تعصب نقد کنید نه این که کارشناس اقتصادی و یا سیاسی شوید و به بازیگر حمله کنید، این ماجرا و حرکت به دور از ادبتان را به پای قضاوت نابخردانه گذاشتم که البته غیر از بخل و حسد از فحوای کلام تان، منظور دیگری نمیشد برداشت کرد اما شما همچنان روی این موج، سواری می کنید و می تازید؛ چه فیلم سینمایی باشد وچه سریال نمایش خانگی. از همان ابتدا به جای نقد،از ادبیات رکیک استفاده می کنید. شما که خود را به عنوان آرتیست در پیج رسمی اینستاگرام تان معرفی کردهاید و خود را از اعضای جامعهی هنری می دانید چرا در چارچوب نقدهای مفید، نظر نمیدهید تا دیگران از جمله خودِ من از نقد شما لذت ببرم؟ شما دیشب فیلم پیرپسر را کثیفترین فیلمفارسی خطاب کردید بدون آنکه به نقد جامع فیلم بپردازید؛ منتقد حداقل باید دوبار فیلم را تماشا کرده باشد، به داستان، شخصیت ها ، دیالوگ ها و فضاسازی دقت کرده باشد، روی ریتم و ضرباهنگ فیلم، دقیق شده باشد و در انتها تاثیر احساسی آن اثر را بر خودش برای ما نقل کند. اما شما دیشب چه کار کردید؟ ابتدا یک قمه برداشتید و فیلم را شرحه شرحه کردید و با بدترین نوع ادبیات و به دور از انصاف، ضرباتی را بر بدنه پیر پسر وارد کردید.
چرا شما از اساس با هر نوع اثر اجتماعی مشکل دارید و مطمئنا ما با این نوع قضاوت شما در مورد فیلم زن و بچه هم، مواجهه خواهیم شد. جهت گیریهای منفی، قضاوتهای تحقیرآمیز و توهین آمیزتان فارغ از آن که اسلوب و پایه های فیلم را مورد بررسی قرار دهید، نابخشودنی است و این اجازه را به مجری دادید که به پیشینهی شخصی فیلمساز بپردازد که در چه خانوادهای بزرگ شده اگر می خواهید فیلمساز را نقد کنید او را باید نسبت به اثر قبلی اش نقد کنید نه با توجه به نام خانوادگی براهنی بزرگ. شما به صورت افراطی، بر صورت عوامل تولید سیلی زدهاید. این نه نقد است نه قضاوت بلکه در یککلام، غرض ورزی است که از تریبونی که در اختیارتان قرار داده، نهایت سوءاستفاده را میکنید. شما به نقد اجتماعی در این فیلم پرداختهاید که ما در حال زیست در آن هستیم.
شما که فیلمفارسی را تماشا کردهاید به ما بگویید چه المان هایی در آن بوده که پیر پسر را با آن یکی دانستهاید و توصیفهای ناپسندی که در مورد آن به کار بردهاید در کدام فیلمفارسی به یاد دارید که شخصیت پردازیها این گونه قوی باشد، دیالوگ ها از جان برخاسته باشد و جرئیات، یک ساختار منسجم را ارائه دهد. حداقل پیرپسر را با آثاری شبیه خودش مقایسه کنید. البته میدانم یکی دو اثر بیشتر شبیه به آن ساخته نشده که به نقد جامعه این گونه بپردازد. شاید چنینی فیلمی بی پروا که معضلات جامعه را به ما گوشزد می کند، به مذاق شما خوش نیامده و این گونه بر بدنهی آن تاخته اید.
جناب فراستی، نقد کردن آداب دارد. دورانی که وطن و هموطن برای شما بسیار مهم بود و از آن تن و وطن نام می بردید گویا به سر آمده است.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «چیزهایی که میکُشی»؛ پدرسالاری، سکوت و خشونت
- خوانشی از نخستین فیلم ناصر تقوایی/ در ستایش سکوت و انزوا
- «زعفرانیه ۱۴ تیر»؛ یک روزِ پرتنش در شمال تهران
- «مرجان»؛ فیلمی آبرومند درباره قتلهای ناموسی
- نگاهی به «پیرپسر» و تطابق آن با جهان سینمای کیارستمی/ اول به پیرامون، بعد به دوردستها
- سریال «متل جهنمی» یا نمایش اینفلوئنسرهای وحشت
- «شغال»؛ دری به سوی فرهنگسازی
- بازنمایی جامعه مردسالار در «پیر پسر» و «زن و بچه»
- فصل دوم «نه غریبه کامل»؛ قصهای که شکل نگرفت
- نگاهی به سریال«بازی مرکب»؛ تراژدی انسانها تحت سیستمهای بیرحم
- نگاهی به فیلم «نارنگیها»/ زندگی در دستان جنگ
- «گناهکاران»؛ تلفیقی جسورانه از وحشت، موسیقی و تاریخ
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- یک عشق بی رحم،مجازات اعدام را در بریتانیا لغو کرد
- درباره سریال جاسوسی «سازمان »با تم روانشناختی
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد
- سنگرم اندازه همان کافه ام بود
- نگاهی به تازهترین قسمت برنامه «اکنون»؛ سیر و سلوک بازیگری





