سینماسینما، محسن جعفری راد:
هر آنچه از کارگردان فیلم های ساده و صمیمی و آرامی مثل شیار ۱۴۳ و نفس در ذهن دارید، کنار بگذارید -که البته فیلم های خوبی هم بودند- چون در ساخته جدیدش نشان می دهد که می تواند اولین فیلمساز زن تاریخ سینمای ایران باشد که صحنه های اکشن و درگیری سرشار از گلوله و خون و رنج و و دلهره و البته در خدمت تعریف و تم داستان را به خوبی اجرا کند.از طرفی دیگر صحنه های دل نشین عاشقی و عاطفی زوج داستان را رنگ و لعاب تازه ای بخشیده تا در کنار یک جغرافیای تازه یعنی سیستان و بلوچستان، شاهد یک روایت عاشقانه اما دلهره آور باشیم.
داستانی که به یک عاشقانه ناآرام می ماند. ابتدا همه چیز خوب و خو ات و در ادامه به تدریج همه چیز رنگ می بازد و با موج شدیدی از خشونت،ترس،اضطراب و وحشت همراه خواهیم شد که شکل پرداخت سینمایی آن، فیلم را به کامل ترین فیلم نرگس آبیار تبدیل کرده است.
از تصویرپردازی های ظریف سامان لطفیان که با جسارتی جالب، آبیار از او که بیشتر به عنوان فیلمبردار سینمای مستند شناخته می شود،استفاده کرده تا تدوین فیلم (کار حمید نجفی راد) که با برش های مناسب و حفظ تعادل میان گره افکنی ها و گره گشایی ها،ریتم و ضرباهنگی متناسب با اوج و فرود داستان پدید آورده و به خوبی فاصله کارگردان از سوژه را ترسیم می کند.درواقع یکی از امتیازات مثبت فیلم استفاده از فیلمبردار و تدوینگر سیمای مستند است ک نشان می دهد برای آبیار باز نمایی خلاقانه امر واقع هم در اولویت بوده است و سراغ دو تن از بهترین های سیمای مستند رفته است.
بازی ها یک دست و خوب اند. به خصوص هوتن شکیبا که درجه یک است و از همین حالا می توان او را به عنوان کاندید سیمرغ بازیگر نقش اول در نظر گرفت. کسی که در تلویزیون با سریال طنز لیسانسیه ها شناخته می شود اما در تئاتر یک دهه است کار کرده و در سینما حضورهای کوتاهی در فیلم هایی مثل طبقه حساس دارد،در فیلم آبیار با اولین نقش بلندش توانسته نمودار حسی و عملی شخصیتی چند وجهی را با گریمی قابل توجه و فن بیانی در خدمت نقش به خوبی رسم کند و نشان می دهد که مثل دوستانش از جمله نوید محمدزاده،سرشار از استعدادهای کشف نشده است.
به آبیار و تک تک عوامل فیلمش باید تبریک گفت که از عهده چنین سوژه ملتهبی به خوبی برآمده اند. نه احساساتی شده اند و نه ایدئولوژیک رفتار کرده اند، بلکه خواسته اند یک داستان تعریف کنند که به ظاهر عاشقانه است اما در اصل پرده از رفتارهای خشن و وحشی گرایانه تروریست هایی بر می دارد که در فیلم هایی مثل به وقت شام تبدیل به کاریکاتور می شود اما در فیلم آبیار ، این قاتلان وحشی ،پوست و گوشت و استخوان دارند و می توان آن ها را لمس کرد.
به زعم نگارنده تا روز چهارم جشنواره، شبی که ماه کامل شد در کنار فیلم غلامرضا تختی تنها فیلم های خیلی خوب (چهار ستاره ) جشنواره هستند که باید دید با اکران فیلم هایی مثل سرخپوست،متری شیش و نیم و یا ماجرای نیمروز؛ رد خون ،رقیبی برای آنها پیدا خواهد شد یا نه. به شخصه فیلم های قبلی آبیار را دوست نداشتم اما فیلم جدید او سرشار از ریزه کاری ها و نشانه گذاری های دقیق و مهندسی شده است و به راحتی می توان حالا دیگر به عنوان یک کارگردان کاربلد و پخته از او نام برد. به نظر می رسد در نیمه دوم ،تنور جشنواره داغ تر خواهد شد،به خصوص با فیلم هایی مثل متری شیش و نیم که کنجکاوبرانگیزترین فیلم جشنواره است و در ۲۴ ساعت ، در بیش از ۱۰ سانس فوق العاده در سینماهای مردمی ،اکران شده و همگی از آن تعریف کرده اند که باید دید می تواند در مقابل فیلم های آبیار و توکلی یا حتی فیلم های خوب مسخره باز ساخته همایون غنی زاده و یا قصر شیرین ساخته رضا میرکریمی، عرض اندام کند یا نه. اصلا آیا فیلمی پنج ستاره (شاهکار) هم در جشنواره خواهیم دید؟ خیال تنها راه زنده مانده است!
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- رنج زیر پوست محسن/ در یادبود محسن جعفری راد
- محسن جعفری راد درگذشت
- «طلای قهوهای»، روایتی از پایتخت فندق ایران
- آنها که به روی ماه بوسه می زنند
- کارگردان «رنج زیر پوست»: این فیلم را در حمایت از زنان، دختران و حقوق انسانها ساختهام/ نقد دیکتاتوری مردسالارانه
- مستند «رنج زیر پوست» در گروه هنروتجربه اکران میشود
- «طلای قهوهای» قصه فندقهای گیلان را روایت میکند/ فیلمبرداری تا پایان شهریور
- گفتگوی تصویری سینماسینما با پروین غلامشاهی خواننده لالایی «شیار ۱۴۳»
- اختصاصی سینماسینما/ روزگار سخت خواننده لالایی «شیار ۱۴۳» + ویدئو
- اولین مستند با موضوع تاثیر کرونا بر کودکان ساخته میشود
- جلیل اکبری صحت: نرگس آبیار شاگرد بسیار مستعد سینمای ایران است/ «نفس» کارگردانی را معرفی میکند که میتواند کیارستمی دیگری شود
- «شبی که ماه کامل شد» از «ما همه با هم هستیم» سبقت گرفت/ گزارش فروش هفتگی سینمای ایران
- ۳ فیلم اکران عید فطر در میان ۵ رکورد افتتاحیه سینمای ایران/ «ماهمه با هم هستیم» رکورددار دهه ۹۰
- اکران مردمی «شبی که ماه کامل شد»/ دعوت نرگس آبیار از مردم برای ارائه نظراتشان درباره فیلمش
- غلامرضا فرجی خبر داد؛ صدور مجوز برای اکران دو فیلم در ساعات تعطیلی سینماها در روز ۱۵ خرداد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
آخرین ها
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان
- سینما ایران در آتش سوخت





