سخنگوی کارگروه مدیریت بحران کرونا در خانه سینما با اعلام نام دو پروژه متخلف سینمایی که علیرغم هشدارها، مراحل تولید خود را متوقف نکردهاند، اقدام سازندگان این دو پروژه را غیرقانونی و مجرمانه دانست.
به گزارش سینماسینما، دانش اقباشاوی گفت: طبق دستور ستاد ملی مبازره با کرونا، با اخطارهای پی در پی که هم به شکل رسانهای و هم خصوصی به همه پروژههای تصویری که در وضعیت قرمز کرونا در مراحل مختلف تولید قرار دارند، هشدار داده بودیم که پروژههای خود را در هر مرحلهای که هستند، متوقف کنند.
او ادامه داد: در اخطار نهایی که در گفتگوی چند روز پیش بنده اعلام شد، عنوان کردیم که مطلع شدهایم دو پروژه سینمایی در حال کار هستند. یکی در اثنا شروع فیلمبرداری است و دیگری هم میخواهد فیلمبرداری خود را بزودی شروع کند. اگر این پروژهها کارشان را متوقف نکنند، ناچاریم بنا به دستور ستاد ملی کرونا نام آنها را اعلام کنیم.
سخنگوی کارگروه مدیریت بحران کرونا در خانه سینما افزود: متاسفانه در این چند روز نه تنها پروژهها را متوقف نکردند بلکه سازندگان یکی از پروژهها دو روز پیش فیلمبرداریاش را آغاز کردند؛ پروژه فیلم سینمایی «شپلوتکا» به تهیهکنندگی و کارگردانی آقای حسین قناعت و فیلم دیگری «مجوز خروج» به کارگردانی آقای کیارش اسدیزاده.
او تاکید کرد: این دو پروژه باید متوقف شوند وگرنه طبق قانون رعایت قانون فاصلهگذاری اجتماعی که صنعت تولید تصویری جزو c3 قرار میگیرند، کار آنان غیر قانونی است. یعنی فیلمبرداری هر گونه اثر تصویری طبق جزوه مقررات رعایت فاصلهگذاری اجتماعی غیرقانونی است.
اقباشاوی با اشاره به توقف صدور پروانه ساخت در سازمان سینمایی خاطرنشان کرد: در گفتگوهایی که با آقایان طباطبایینژاد (رییس شورای نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی) و شاهسواری (مدیر عامل خانه سینما) داشتیم، اعلام شد صدور پروانه ساختهای سینمایی متوقف شده و پروانه ساخت جدیدی صادر نشده است. ضمن اینکه پروانههای قبلی نیز لغو مجوز شدهاند. سوال ما این است در حالیکه از سوی سازمان سینمایی پروانه ساختی صادر نشده و پروانه ساختهای پیشین لغو فعالیت شده، چگونه این دو گروه به تولید خود ادامه میدهند.
او این رفتار را غیر قانونی و مجرمانه دانست و افزود: فیلمبرداری فیلم «شپلوتکا» آقای حسین قناعت باعث سوءاستفاده رسانههای بیگانه شده است. در روز گذشته که با گرفتن فیلمهایی از پشت صحنه این فیلم و نمایش آن در یک شبکه خاص، آبروی مان در سطح جهانی رفته و این سوء استفاده رسانههای بیگانه که از عملکرد غیر قانونی این پروژه نشات میگیرد، خود، عملی مجرمانه است.
او تاکید کرد: ما از کانون کارگردانان سینمای ایران که پیشتر در اولین بیانیه خود خواستار توقف کلیه پروژهها شده بود و در همان بیانیه، کارگردانان و تهیهکنندگان، هر دو را موظف دانسته بود که پروژهها را تعطیل کنند، میخواهیم به این قضیه ورود کند و به این دو عضو خود دستور اکید صنفی بدهند که پروژههایشان را در هر مرحلهای که هستند، متوقف کنند. پروژه «شپلوتکا»، حسین قناعت در حال فیلمبرداری است، «مجوز خروج» کیارش اسدیزاده به شکل پر شتاب و پر خطری در حال طی کردن آخرین مراحل پیش تولید است و میخواهد عنقریب فیلمبرداریاش را آغاز کند.
دانش اقباشاوی در پایان خاطرنشان کرد: در حال پایش پروژههای دیگری هم هستیم که تحرکاتی در آنها وجود دارد و مجددا از همه پروژههای تلویزیونی، سینمایی، تبلیغاتی، طبق نامههای مفصلی که به صدا و سیما، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان سینمایی زدهایم، میخواهیم تا اعلام نشدن وضعیت سفید توسط ستاد ملی کرونا، پروژههایشان را متوقف کنند.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «اسفند»؛ روایت اتحاد و مقاومت در دل جنگ
- «سلفی با رستم» از مرز یک میلیارد گذشت
- در اکران مردمی فیلم «سلفی با رستم» مطرح شد؛ حسین قناعت: برای اعتلای فرهنگ ایرانی تلاش میکنم
- اهمیت جزئیات کلیدی/ نگاهی به سریال «هفت»
- ثبت قرارداد اکران «چرا گریه نمیکنی» و «سلفی با رستم»
- آغاز چالشها برای «دفتر یادداشت» رضا عطاران
- صدور پروانه ساخت سینمایی برای سه فیلمنامه
- تهیهکننده فیلم سینمایی «زاپاتا»: یکی از مهمترین مسائل در سینمای ایران بیبرنامگی دولتمردان در این حوزه است
- هیأت انتخاب و داوری بخش سینمای کوتاه چهلمین جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- اولین گردهمایی جوانان کانون کارگردانان سینما برگزار شد/ سینما به سمت حذف کارگردانان صاحب فکر و اندیشه میرود
- دانش اقباشاوی فیلمبرداری جدیدترین فیلم خود را با دو موبایل به پایان رساند
- پاسخ به چند ابهام درباره فیلمهای متقاضی «فجر۳۹»/ اسناد موجود است
- محمد ترابنیا، پیشکسوت عرصه برنامهریزی و دستیاری کارگردان، درگذشت
- دانش اقباشاوی از فیلم «دختر الهام» میگوید/ یک عنوان پرتعلیق/ رازی که در سکانس آخر فاش میشود
- «والدین امانتی» در مراحل پایانی فنی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم





