اولین جشنواره بینالمللی فیلم عربستان سعودی با نام جشنواره بینالمللی فیلم «دریای سرخ» در حالی که قتل جمال خاشقجی بر آن سایه انداخته، برگزار میشود.
به گزارش سینماسینما به نقل از ورایتی، جشنواره بینالمللی فیلم «دریای سرخ» به عنوان اولین تجربه عربستان سعودی در برگزاری جشنواره بینالمللی سینمایی از ۱۲ تا ۲۱ مارس ۲۰۲۰ برگزار میشود. این جشنواره در منطقه تاریخی جده برگزار میشود.
شیوانی پاندیا مدیر پیشین جشنواره فیلم دوبی به عنوان مدیر این جشنواره انتخاب شده است. حسین کوریمبوی که قبلاً به عنوان برنامهریز مستند در جشنواره فیلم ساندنس کار میکرد نیز به عنوان کارگردان هنری انتخاب شده است.
این جشنواره قرار است شبیه جشنواره ساندنس در طول یک سال در جایی که به عنوان «لژ دریای سرخ» نامیده شده به بررسی و شکلگیری فیلمها کمک کند و این کار با همکاری «آزمایشگاه فیلم تورینو» ایتالیا انجام میشود.
در لژ دریای سرخ، ۱۲ پروژه عربی انتخاب میشود که از میان آنها حداقل ۶ عنوان توسط فیلمسازان سعودی کارگردانی میشوند. از این میان ۲ پروژه با دریافت چک ۵۰۰ هزار دلاری ساخته میشوند. فیلمسازانی که در این آزمایشگاه به تولید فیلم میپردازند در برنامهای که از آن با عنوان «موج نوی عربی» یاد شده به مدت ۵ ماه در کارگاههایی که توسط متخصصان بینالمللی و عرب صنعت فیلم حمایت میشوند، کار میکنند.
آنتوان خلیفه برنامهریز کهنهکار سینمای عرب که از جشنواره دوبی آمده نیز به عنوان مدیر بخش برنامه عرب در جشنواره سعودی انتخاب شده است. ثمر موسلی از مدیران بازاریابی عربستان نیز به عنوان مدیر بخش بازاریابی و تجاری انتخاب شده است.
محمود صباغ کارگردان جوان سعودی نیز به عنوان رئیس این جشنواره معرفی شده است. او برای ساخت کمدیهایی چون «برکت را ملاقات میکند» و «عمره و دومین ازدواج» شناخته شده است.
سازماندهندگان این جشنواره گفتهاند هدفشان ایجاد پلتفرمی دینامیک برای فیلمهای جدید است تا با رشد استعدادها و ساخت صنعتی داخلی بتوانند به حمایت و تشویق صنعت فیلم سعودی در داخل و در سطح بینالمللی بپردازند و بازاری فعال خلق کنند و موجب شناخت و تبادلات فرهنگی شوند.
این در حالی است که قتل جمال خاشقجی و شناخته شدن شاهزاده محمد بن سلمان بهعنوان مظنون اصلی قتل وی، سایهای تأثیرگذار بر تمایل عمیق عربستان برای داشتن صنعت سینما انداخته است و مانع اصلی در مسیر استفاده از پول نفت برای ایجاد پیوندهای بینالمللی جدید محسوب میشود.
جای تردید نیست که مقامات عربستانی سعی کردهاند با استفاده از توانایی ایجاد ارتباط از سوی کوریمبوی و اعتبار آزمایشگاه فیلم تورینو که در سطح جهانی ارتباطهای گسترده دارد سیگنالهایی برای فایق آمدن بر عوامل منفی موجود در این مسیر، بفرستند.
منبع: خبرگزاری مهر
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- تاکستان بی ثمر /درباره تعدد جشنواره های سینمایی که هیچ کارکردی ندارند
- رکوردشکنی فیلم «سریع و خشمگین۹» در دو روز
- اکران فیلمهای شاخص سال ۲۰۱۹ جهان در چهارمین جشنواره بینالمللی فیلم سلیمانیه
- مسافران ایرانی جشنواره ونیز چه کسانی هستند؟
- همسرِ تونی بلر تهیهکننده شد
- نامزدی «کارت پرواز» در پنج رشته یک جشنواره آمریکایی
- پروژه مشترک جدید ایران و اروپا به زودی آغاز میشود
- زمانی که میشد در هالیوود فیلمی خیلی تجربی ساخت!/ نگاهی به فیلم «همشهری کین»
- رقابت بزرگان در جشنواره فیلم کن برای نخل طلا/ از کن لوچ تا آلمودوار
- نمایش فیلمهایی از مصر، استونی و مجارستان در جشنواره جهانی فیلم فجر
- کسی که شبیه هیچکس نیست/ نگاهی به فیلم «حکایت»
- حضور یک کارگردان و دو فیلم ایرانی در جشنوارهای اسپانیایی
- پیشنویس آئیننامه جشنوارههای پنجگانه سینما، فروردین ۹۸ منتشر میشود
- سایه سنگین جشنواره فیلم ونیز بر معتبرترین جایزه سینمای جهان
- مرور سینمای آلمان و چین در سیوهفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی





