
فرزانه متین- «کمک باید به موقع باشه»،«زخم مهم نیست جاش مهمه»،«پشت همه برنده ها حرفه»،«رفیق نیمه راه بودن»،«میدونی عشق آدمو بگیری چی میشه؟»،«عشقی که دیده نشه چی میشه: جنگ،نفرت»،«تو ،ذاتت برنده نیست»،«برای رسیدن رویای قدرت،رویای بقیه رو به باد دادی» و….چه دیالوگ های کوتاه و آشنایی،کوتاه چون اثر گذار و آشنا چون مانوس با سینمای کیمیایی به قدمتی نزدیک به پنج دهه.
مسعود کیمیایی تو دهه ی اخیر با ساخت فیلم «قاتل اهلی» نشان داد حرف کم آورده؛رفاقت ها و وفاداری های بی سر و ته ،عشق های بی سرانجام،خیانت و جنایت ،مافیای سیاست و قدرت حواشی سینمایش را زیاد کرده است.زاویه دوربینش نیک و بد بوده و از این رو همیشه اخلاق و سیاست را با هم در آمیخته به طوری که مخاطبش،ناراضی ،سینما را ترک کرده است. امسال کیمیاییِ پدر با فیلم «معکوس» فرمان رو به دست کیمیایی پسرداده و تنها به نام تهیه کننده اکتفا کرده که البته پسرش حق فرزندی را به جا آورده و چون پدر فیلمی با مضامین فوق ساخته است. البته پولاد نه با آن ادبیات صقیل و منحصر بفرد پدرش بلکه با ادبیاتی کمی عامیانه تر،البته جوان پسندتر ،صد البته با ضرب المثل های ساده و بازیگرهای بی حاشیه ،اولین فیلمش را در مقام نویسنده و کارگردان جلو دوربین برده است و شاید برنده این فیلم را باید نقش سیامک (شهرام حقیقت دوست) دانست که در دام بازی های تکراری برای کیمیایی ها نیفتاده است.
چرا این حرف های های نیش دار پدر و پسر کم نمی شود؟این زخم ها را چه کسانی و چه زمانی به آن ها زده اند که گریبانگیر سینمای کیمیایی ها شده و یقه اش را ول نمی کند.با دیدن ۱۵ دقیقه اول فیلم ناخودآگاه ذهن تماشاگر از رضا موتوری،گوزن ها عبور می کند تا می رسد به سلطان و قاتل اهلی.دست های همیشه پنهان از سیاستمدار تا گاراژدارش که تقدیرها را رقم می زند.
فیلم معکوس در ژانر اکشن- اجتماعی روایتگر داستان دو رفیق از دوره ی پیش از انقلاب است .یکی در سودای سیاست و تشنه قدرت و دیگری مکانیک و عاشق پیشه که حالا نوبت به تسویه حساب های عاطفی رسیده است.
اگر پولاد بخواهد همین راه را ادامه دهد نمی توان او را جدا از پدرش ،کارگردان نامید و باید گفت کارگردانی خواهد شد وامدار یا مقلدپدر(مسعود کیمیایی)در سودای رفاقت های همیشگی با چاشنی تهیج و کمی اکشن.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «چیزهایی که میکُشی»؛ پدرسالاری، سکوت و خشونت
- خوانشی از نخستین فیلم ناصر تقوایی/ در ستایش سکوت و انزوا
- «زعفرانیه ۱۴ تیر»؛ یک روزِ پرتنش در شمال تهران
- «مرجان»؛ فیلمی آبرومند درباره قتلهای ناموسی
- نگاهی به «پیرپسر» و تطابق آن با جهان سینمای کیارستمی/ اول به پیرامون، بعد به دوردستها
- سریال «متل جهنمی» یا نمایش اینفلوئنسرهای وحشت
- «شغال»؛ دری به سوی فرهنگسازی
- بازنمایی جامعه مردسالار در «پیر پسر» و «زن و بچه»
- فصل دوم «نه غریبه کامل»؛ قصهای که شکل نگرفت
- آقای فراستی! نقد کردن آداب دارد
- نگاهی به سریال«بازی مرکب»؛ تراژدی انسانها تحت سیستمهای بیرحم
- نگاهی به فیلم «نارنگیها»/ زندگی در دستان جنگ
- «گناهکاران»؛ تلفیقی جسورانه از وحشت، موسیقی و تاریخ
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- یک عشق بی رحم،مجازات اعدام را در بریتانیا لغو کرد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «سایت اند ساوند» ۵۰ فیلم برتر ۲۰۲۵ را انتخاب کرد؛ فیلم اندرسون در صدر/ «یک تصادف ساده» ششم شد
- یک چرخش استراتژیک بزرگ؛ نتفلیکس برای خرید برادران وارنر، وارد مذاکرات انحصاری شد
- دربارهی نمایش «زنی که فقط سیگار میکشد»؛ ای کاش که جای آرمیدن بودی
- «تاجی» به اسکار رفت/ «آمیگدال» آماده نمایش شد
- نخستین نشست هیئت مدیره انجمن منتقدان برگزار و رئیس انجمن انتخاب شد
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته





