
فرزانه متین- «کمک باید به موقع باشه»،«زخم مهم نیست جاش مهمه»،«پشت همه برنده ها حرفه»،«رفیق نیمه راه بودن»،«میدونی عشق آدمو بگیری چی میشه؟»،«عشقی که دیده نشه چی میشه: جنگ،نفرت»،«تو ،ذاتت برنده نیست»،«برای رسیدن رویای قدرت،رویای بقیه رو به باد دادی» و….چه دیالوگ های کوتاه و آشنایی،کوتاه چون اثر گذار و آشنا چون مانوس با سینمای کیمیایی به قدمتی نزدیک به پنج دهه.
مسعود کیمیایی تو دهه ی اخیر با ساخت فیلم «قاتل اهلی» نشان داد حرف کم آورده؛رفاقت ها و وفاداری های بی سر و ته ،عشق های بی سرانجام،خیانت و جنایت ،مافیای سیاست و قدرت حواشی سینمایش را زیاد کرده است.زاویه دوربینش نیک و بد بوده و از این رو همیشه اخلاق و سیاست را با هم در آمیخته به طوری که مخاطبش،ناراضی ،سینما را ترک کرده است. امسال کیمیاییِ پدر با فیلم «معکوس» فرمان رو به دست کیمیایی پسرداده و تنها به نام تهیه کننده اکتفا کرده که البته پسرش حق فرزندی را به جا آورده و چون پدر فیلمی با مضامین فوق ساخته است. البته پولاد نه با آن ادبیات صقیل و منحصر بفرد پدرش بلکه با ادبیاتی کمی عامیانه تر،البته جوان پسندتر ،صد البته با ضرب المثل های ساده و بازیگرهای بی حاشیه ،اولین فیلمش را در مقام نویسنده و کارگردان جلو دوربین برده است و شاید برنده این فیلم را باید نقش سیامک (شهرام حقیقت دوست) دانست که در دام بازی های تکراری برای کیمیایی ها نیفتاده است.
چرا این حرف های های نیش دار پدر و پسر کم نمی شود؟این زخم ها را چه کسانی و چه زمانی به آن ها زده اند که گریبانگیر سینمای کیمیایی ها شده و یقه اش را ول نمی کند.با دیدن ۱۵ دقیقه اول فیلم ناخودآگاه ذهن تماشاگر از رضا موتوری،گوزن ها عبور می کند تا می رسد به سلطان و قاتل اهلی.دست های همیشه پنهان از سیاستمدار تا گاراژدارش که تقدیرها را رقم می زند.
فیلم معکوس در ژانر اکشن- اجتماعی روایتگر داستان دو رفیق از دوره ی پیش از انقلاب است .یکی در سودای سیاست و تشنه قدرت و دیگری مکانیک و عاشق پیشه که حالا نوبت به تسویه حساب های عاطفی رسیده است.
اگر پولاد بخواهد همین راه را ادامه دهد نمی توان او را جدا از پدرش ،کارگردان نامید و باید گفت کارگردانی خواهد شد وامدار یا مقلدپدر(مسعود کیمیایی)در سودای رفاقت های همیشگی با چاشنی تهیج و کمی اکشن.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «چیزهایی که میکُشی»؛ پدرسالاری، سکوت و خشونت
- خوانشی از نخستین فیلم ناصر تقوایی/ در ستایش سکوت و انزوا
- «زعفرانیه ۱۴ تیر»؛ یک روزِ پرتنش در شمال تهران
- «مرجان»؛ فیلمی آبرومند درباره قتلهای ناموسی
- نگاهی به «پیرپسر» و تطابق آن با جهان سینمای کیارستمی/ اول به پیرامون، بعد به دوردستها
- سریال «متل جهنمی» یا نمایش اینفلوئنسرهای وحشت
- «شغال»؛ دری به سوی فرهنگسازی
- بازنمایی جامعه مردسالار در «پیر پسر» و «زن و بچه»
- فصل دوم «نه غریبه کامل»؛ قصهای که شکل نگرفت
- آقای فراستی! نقد کردن آداب دارد
- نگاهی به سریال«بازی مرکب»؛ تراژدی انسانها تحت سیستمهای بیرحم
- نگاهی به فیلم «نارنگیها»/ زندگی در دستان جنگ
- «گناهکاران»؛ تلفیقی جسورانه از وحشت، موسیقی و تاریخ
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- یک عشق بی رحم،مجازات اعدام را در بریتانیا لغو کرد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم





