محمد حیدری دبیر جشنواره فیلم فجر تاکید کرد داوران جشنواره فیلم فجر فقط از سوی دبیر انتخاب نمیشوند.
به گزارش سینماسینما، در روزهای اخیر سی و پنجمین دوره جشنواره فیلم فجر با برخی حواشی روبرو شده است: موضوع نخست مساله پیشفروش بلیتهای جشنواره است که به دلیل واگذاری به سایتی تازه تاسیس مشکلات بسیاری را برای مراجعان به همراه داشته است و نکته بعدی بیانیهای است که از سوی انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی منتشر شده و به انصراف این انجمن از برگزاری نشستهای مطبوعاتی فیلمها اشاره دارد.
نتیجه اختلالی که در فروش اینترنتی بلیتهای جشنواره به وجود آمد، موجب شد دبیر جشنواره اعلام کند، علاقهمندان با مراجعه حضوری بلیتهای خود را تهیه کنند.
حیدری در پاسخ به این سئوال که این شرکت جدید برای فروش بلیتها انتخاب شدهاند، گفت: «از پنج شش ماه پیش شرکت فنا طراحی سایت عرضه بلیتهای جشنواره را پیشنهاد داده بود. صحبتهای ما با مسئولان این سایت به این ترتیب بود که بلیتهای فیلمهای جشنواره از طریق این سایت به فروش برسد و بعد در اختیار صنوف سینمایی قرار بگیرد.»
او در پاسخ به این پرسش که دلیل تغییر سایت عرضه بلیت چه بوده و قرارداد با مسئولان سایت به چه ترتیب بسته شده است، گفت: «مسولان این سایت به عنوان متقاضی، سامانه خود را پیشنهاد دادند. شرکت فنا شرکتی معتبر است که برای به نتیجه رسیدن با آنان جلسات متعددی داشتیم، در این جلسات نمایندگان شورای عالی تهیهکنندگان و خانه سینما شرکت کردند.»
او ادامه داد: «کار تا مرحله رونمایی موفق بود و مشکلی وجود نداشت، در دو روز اول که این سامانه کارش را انجام میداد خیلی موفق بود، اما وقتی حجم و تعداد مراجعهکنندگان بالا رفت، سایت به مشکل برخورد و مراجعهکنندگان بسیاری پشت صف ماندند.»
حیدری همچنین درباره نامه انجمن منتقدان و انصراف این انجمن از برگزاری نشستهای مطبوعاتی جشنواره گفت: «جشنواره سازو کاری برای انتخاب داوری دارد، انجمن متتقدان تقاضایی دادند، اما واقعیت این است که در خصوص داوران فقط دبیر تصمیم نمیگیرد.»
او در مورد سازوکار انتخاب داوران گفت: «چنین نیست که هر پیشنهادی داده شود، آن پیشنهاد پذیرفته شود. انتخاب داوران سازوکار خودش را دارد و اگر چنین بود که با پیشنهاد اصناف داوران انتخاب میشدند، آنگاه همه صنوف خانه سینما نامه میدادند و تقاضا میکردند.»
او در پاسخ به این پرسش که آیا ماجرا پینشهاد انجمن منتقدان بوده یا وعده حیدری به انجمن منتقدان برای انتخاب داوری از میان منتقدان،گفت: «اکبر نبوی منتقد است، مگر غیر از این است؟»
این پاسخ که از سوی حیدری مطرح شد، همان نکتهای بود که انجمن منتقدان در نامه خود به آن اشاره کرده و از آن به این ترتیب یاد شده بود: « در انتخاب آقای اکبر نبوی که این شورا به ایشان ارادت جداگانه دارد نیز شیطنتی صورت گرفته تا راه برای بستن دهان ما باز باشد ولی حکایت همچنان باقیست.»
حیدری در پاسخ به این سئوال که آنچه بین او و انجمن منتقدان مطرح شده بود، پیشنهاد بوده، نه وعده، گفت: «اینکه آنها میگویند از دیدگاه خودشان صحبت میکنند و نقدشان منصفانه نیست. یکی از منتقدان خوب سینمای ایران در ترکیب داوران قرار گرفته است. ترکیب داوری امسال هم از دو کارگردان، دو تهیهکننده، یک بازیگر و یک هنرمند بخش فنی تشکل شده و ما یک منتقد را هم برای حضور در ترکیب انتخاب کردهایم.»
حیدری تاکید کرد: «داوران جشنواره فیلم فجر را فقط دبیر انتحاب نمیکند، شورای برگزاری در کنار دبیر جشنواره در کنار برخی مسئولان این انتخاب را انجام میدهند.»
منبع: خبرآنلاین
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- مدیرعامل جدید موزه سینما معرفی شد
- بررسی مسایل مالی جشنواره فیلم فجر/ مساله فقط دستمزد یک مشاور نیست
- رقم هایی که تناقض دارند/لزوم شفاف سازی جزییات بودجه و هزینه جشنواره های ملی و جهانی فجر
- پیام رییس سازمان سینمایی به محمد حیدری چه بود؟
- احتمال وداع محمد حیدری با موزه سینما/ مدیری باسابقه پا به موزه میگذارد
- این گروه بیدلیل/ عملکرد جشنواره ملی فجر و شگفتی های جشنواره جهانی فجر
- خون تازه در رگهای پریدهرنگ/ نگاهی به چهار فیلم موفق جشنواره فجر
- اولین تیزر از پشت صحنه «ماجرای نیمروز»/ فیلم
- نگاهی به وضعیت یک ماه اخیر سینما به بهانه اسکار فرهادی/ شرایط لغزنده!
- اختصاصی سینماسینما/ محسن تنابنده: برخی در جشنواره فجر از آب گل آلود ماهی گرفتند
- گفتوگو با محمدمهدی دادگو، داور سیوپنجمین جشنواره فیلم فجر/ امسال سال زنان بود
- تقاضای ۵۸ میلیارد تومان برای برگزاری دو جشنواره
- یادداشتی درباره فیلم آپاندیس/ یک پیشنهاد لذت بخش
- چرا «هفت» دل خیلیها را خنک کرد؟!
- واکنش مهرزاد دانش به اظهارات فراستی: سینمای ما دچار مککارتیسم میشود
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم





