
فرزانه متین-«من مردان شجاعی را دیدم اما هیچکس شجاع تر از روث نبود»به نقل از آلبرت پیرپونیت،جلاد بریتانیایی
سریال یک عشق بی رحم؛داستان روث الیس که بر اساس واقعیت ساخته شده است روایتی از ظلم ،عدالت ومبارزه برای حقوق انسانی را به نمایش می گذارد.زنی که خبر اعدامش ،خون مردم بریتانیا را به جوش آورد و باعث سر و صداهای فراوان و با پیگیری روزنامه ها این گونه شد که بعد از مرگ وی،هیچ زنی به جوخه ی اعدام فرستاده نشد و در سال ۱۹۶۵ پس از کش و قوس های قانونی،مجازات اعدام در بریتانیا به طور کامل لغو شد.
سریال یک عشق بی رحم ،یک مجموعه جمع و جور چهار اپیزودی است که به داستان سال های آخر زندگی روث الیس می پردازد.مانیفیست سریال بر روی دو پاشنه می چرخد؛ سکوت در مقابل خشونت های فیزیکی علیه زنان و حکم عجولانه ی اعدام.
در سال ۱۹۵۵،زن جوانی به نام روث الیس ،جوانترین مدیر کلوپ در لندن می شود اما ارتباط اشتباه او با یک راننده ماشین های مسابقه به نام دیوید بیکلی،موفقیتش را به افول می برد.سرانجام به دلیل قتل دیوید با سلاح گرم توسط روث ،او در یک دادگاه نیم ساعته محاکمه و سریعا پس از چند هفته اعدام می شود.این سریال خوش ساخت به صورت غم انگیز به دور از هرگونه درشت گویی و بیانیه سرایی به زندگی و سرنوشت یک زن جوان که قربانی خشونت های خانگی می شود تا جایی که منجر می شود سقط جنین کند،می پردازد.تاثیر ملموس سریال بر روی مخاطب،به دلیل بازی های قوی و دیالوگ های جان دار آنست.دادگاه بریتانیا نخواست با توجه به نواقص پرونده ،داشتن شریک جرم و تاثیر خشونت فیزیکی حتی برای چند روز حکم را به تعویق بیندازد. این همه شتاب و عجله برای حکم اعدام بسیار عجیب بود اما این واقعیتی است که در سال ۱۹۵۵ رخ داد و بعدها بریتانیا با عواقبش هم رو به رو شد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «چیزهایی که میکُشی»؛ پدرسالاری، سکوت و خشونت
- خوانشی از نخستین فیلم ناصر تقوایی/ در ستایش سکوت و انزوا
- «زعفرانیه ۱۴ تیر»؛ یک روزِ پرتنش در شمال تهران
- «مرجان»؛ فیلمی آبرومند درباره قتلهای ناموسی
- نگاهی به «پیرپسر» و تطابق آن با جهان سینمای کیارستمی/ اول به پیرامون، بعد به دوردستها
- سریال «متل جهنمی» یا نمایش اینفلوئنسرهای وحشت
- «شغال»؛ دری به سوی فرهنگسازی
- بازنمایی جامعه مردسالار در «پیر پسر» و «زن و بچه»
- فصل دوم «نه غریبه کامل»؛ قصهای که شکل نگرفت
- آقای فراستی! نقد کردن آداب دارد
- نگاهی به سریال«بازی مرکب»؛ تراژدی انسانها تحت سیستمهای بیرحم
- نگاهی به فیلم «نارنگیها»/ زندگی در دستان جنگ
- «گناهکاران»؛ تلفیقی جسورانه از وحشت، موسیقی و تاریخ
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- درباره سریال جاسوسی «سازمان »با تم روانشناختی
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





