سینماسینما، نسترن زمانی
در میانه شب های اکران آثار جشنواره چهل و دوم فیلمی با عنوان «پروین» در روی پرده نقرهای به نمایش درآمد که به زندگی و بیوگرافی شخصیت شاعره تاریخ معاصر بانو پروین اعتصامی پرداخته بود.
ممکن است این اولین جشنواره ای از سلسله جشنواره های برگزار شده فجر در طول این سالها باشد که پرتره شخصیت هایی بجز فرماندهان و شهدای دفاع مقدس را در کادر خود قرار داده و میتوان این را یک قدم مؤثر و یک نقطه روشن برای جشنواره های آتی که چنین موضوعات و سوژه هایی را به صورت گسترده تر حمایت کند، برشمرد. تاریخ ایران چنین بزرگانی در عرصه هنر و فرهنگ و ادب فارسی و سایر حوزه های حائز اهمیت کم ندارد که امید است این مشاهیر بیشتر مورد توجه قرار گیرند.
پرداختن به یک هنرمند در سینما آن هم شاعره ای بسیار مستعد، معتبر و نامدار امری مهم و قابل تأمل است. سینمای غرب خصوصا در هالیوود به شخصیت های مهم هنری خود بارها پرداخته که از آن جمله به فیلمهایی درباره هیچکاک یا دالتون ترمبو، الویس پریسلی ، جودی گارلند و… میتوان اشاره کرد.
همچنین در سال های اخیر هم به زندگی و شخصیت امثال نادیا نایاد و حتی جی رابرت اوپنهایمر هم پرداخته و آثاری را برای سینما تولید کرده است.
فیلم پروین به کارگردانی محمدرضا ورزی که در زمینه کارگردانی آثار تاریخی تلویزیونی تجربه های متعدد دارد، اگر چه همان آسیب و صدمه تجربه های قبلی آثار تلویزیونی خود را به همراه دارد و انگار قاب آن در قد و قواره استاندارد پرده سینما نیست و بیشتر در حد و اندازه یک پروژه تلویزیونی به حساب میآید. و درون مایه متن فیلم نامه دارای ضعف های اساسی و قابل توجهی ست؛ که بر روی روند داستان فیلم اثر داشته و بیننده فیلم متوجه این کندی و یکنواختی میشود. اما خیلی گلایه مند و آزاردهنده نیست و مخاطب را تا پایان فیلم در سالن سینما نگه میدارد. فیلم به لحاظ فرم خوش آب و رنگ است. نماهای دوربین و کادر بندی ها درست از آب در آمده. قاب های چشم نواز خوبی در فیلم میبینیم. نور پردازی هماهنگ و قابل قبولی با صحنه ها و سکانس های تصویر برداری شده وجود دارد. چهره پردازی و گریم نسبتا سنگین کاراکتر اصلی شخصیت خود پروین قابل توجه و تأمل است. بازی ملایم و به اندازه و مناسب بازیگر تازه آن با نام مارال بنی آدم در نقش پروین اعتصامی را نمیتوان در این بین نادیده گرفت که از قضا مورد تایید هیئت داوران نیز قرار گرفت و بانوی تازه کار فیلم را با سیمرغ بلورین بهترین نقش اول زن جشنواره چهل و دوم راهی خانه کرد.
زندگی پروین اعتصامی از وقتی که در بین شاعران سر در می آورد، شعر میسراید و در نشریه پدرش به چاپ میرساند. علیرغم مخالفت های بعضی از شاعران آن دوره اما با وجود و حضور شعرایی چون ملک الشعرا و حمایت شخصیت ادبی مثل علامه دهخدا میتواند تا حدی جایگاه خود را تثبیت کند و کتاب دیوان اشعارش را به چاپ برساند و…
همه این اتفاقات در مقابل دوربین ورزی کارگردان فیلم قرار گرفته است.
در کنار موفقیت های اجتماعی و ادبی پروین اعتصامی فیلم به آن سوی زندگی خصوصی بانوی شاعره هم وارد میشود و از ازدواج ناموفق و تصاویر ناملایمت ها و تیرگی های آن روزهای زندگی این هنرمند ماندگار گوشه هایی را به مخاطب نشان میدهد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- وقتی کابوس از ازل با بشر زاده شد/ نگاهی به فیلم «سمره»
- نمایشی از بطالت/ نگاهی به فیلم «پلان ۷۵»
- یک مواجههی ناخوشایند/ نگاهی به فیلم «پس از ورود»
- جشنواره فیلم فجر و چند پرسش به جا مانده!
- تضاد معنایی و ساختاری/ نگاهی به فیلم «آغوش باز»
- پر زرق و برق/ نگاهی به فیلم «آغوش باز»
- یک فانتزی دوست داشتنی/ نگاهی به فیلم «صبحانه با زرافهها»
- عاشقانههای یک سرباز که اَلکن ماند!/ نگاهی به فیلم «ظاهر»
- معرفی برگزیدگان جشنواره فیلم فجر ۴۲؛ سیمرغ کارگردانی را به افخمی دادند/ «مجنون» بهترین فیلم شد
- الگوی ضعیف/ نگاهی به فیلم «شهسوار»
- کدام احمد؟/ نگاهی به فیلم «احمد»
- هوشمندی در آفرینش موقعیتهای کمیک/ نگاهی به فیلم «تمساح خونی»
- برای خاطره سینما/ روایت شیراز و جشنواره فیلم فجر
- صبحانه لذیذ/ نگاهی به فیلم «صبحانه با زرافهها»
- برزخ بیپایان/ نگاهی به فیلم «بهشت تبهکاران»
پربازدیدترین ها
- رونمایی از پوستر «زال و رودابه» در آستانه جشنواره فیلم فجر
- یادداشتی برای فیلم «رها»/ جامعه ناکارآمد و پدرهای بیخاصیت
- حاشیههای جشنواره فیلم فجر/ از دست دادن رضا بابک با مرضیه برومند تا سوءاستفاده از صدا و تصویر شکیبایی
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- ششمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- بخش زیادی از انتقاداتی که در برنامه هفت مطرح می شود به خود افخمی بر می گردد
- برخی نهادهای حاکمیتی و ارزشی ، از برند سازی برای مسعود فراستی چه هدفی را دنبال می کنند ؟
- چهارگانه صدرعاملی کامل شد/ عاشقانه آرام میان دو غریبه آشنا
- «توقیف»؛ روایتی صریح از ممیزی در آثار هنری
- پنجمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- افتتاح دومین دوره بورسیه نخبگان علمی توسط همراه اول
- «یوزفکا» روی صحنه عمارت نوفل لوشاتو میرود
- رونمایی از پوستر «ژن زامبی» همزمان با معرفی بازیگران و عوامل
- برنده اسکار در داوری نخل طلا؛ ژولیت بینوش رئیس هیات داوران جشنواره کن ۲۰۲۵ شد
- درباره «شمال از جنوب غربی» و «چشم بادومی»/ غلبه نگاه سادهانگاره و طرح مساله با راهحلی نشدنی
- ادب مرد به ز دولت اوست
- «آبستن» و آیندهای درخشان برای کارگردانان فیلم
- یادداشتی بر دو فیلم «رها» و «آبستن»/ زخمهای ماندگار و ماندگاری زخمها
- «بچه مردم»؛ فیلمی که به دیگران جوالدوز میزند، اما از زدن سوزن به خودی باز میماند
- حرفهای تازه رییس اسبق سازمان سینمایی؛ ایوبی: پشتم را خالی کردند/ دولت باید پایش را عقب بکشد
- چهارمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- حاشیههای سومین روز جشنواره فیلم فجر؛ از مشکل حل نشدنی صدای برج میلاد تا حضور نوزادان در سینمای رسانه
- آموختههایی از پشت صحنه «صد سال تنهایی»/ آیا مارکز از نتیجه اقتباس راضی میشد؟
- پروانه نمایش برای فجر صادر شد؛ «قاتل و وحشی» در جشنواره اکران میشود
- یادداشتی بر «بچه مردم» و «اسفند»/ از روایت دلنشین و شیرین تلخیها تا فیلمنامه چشم اسفندیار
- سومین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- اندر احوالات هوش مصنوعی
- در سومین روز جشنواره فیلم فجر؛ بهرام رادان از هیات داوران جشنواره خارج شد
- آغاز دور جدید حراج شمارههای رند همراه اول
- تنور سرد روز دوم جشنواره فیلم فجر/ چرا باید هر فیلمی سر از جشنواره دربیاورد؟
- نقد «صنم» و «آنتیک»/ از چرایی حضور یک فیلم در جشنواره تا اثری که محترم ماند
- «رگهای آبی»؛ با فروغ، رزومهای برای باران
- واکنش پوریا شکیبایی به سوءاستفاده از صدا و تصویر پدرش در افتتاحیه جشنواره فیلم فجر
- اختتامیه جشنواره بینالمللی تئاتر فجر / گزارش تصویری