سینماسینما، عزیزالله حاجی مشهدی
با اندکی چشمپوشی، شاید بتوان همه فیلمهای امیرحسین ثقفی را در رده فیلمهای تجربهگرا جای داد. خوبی کار ثقفی در این است که او حتی به موضوع تکراری هم از زاویه تازه نزدیک میشود.
در هسته مرکزی داستان فیلم «روسی» یک موضوع آشنا و تا حدودی تکراری جای گرفته است که صد البته کارگردان فیلم میکوشد با فضاسازی متفاوت، فیلم خود را از افتادن به دام کلیشههای رایج نجات دهد. «روسی» خود را آگاهانه از قید جغرافیایی خاص رها میسازد و داستان رنج عظیم مردی به نام توماج (امیر آقایی) را به تصویر میکشد که پس از فرار از زندان و بازگشت به نزد همسرش مرجان (طناز طباطبایی) درمییابد همسرش مورد تعرض قرار گرفته است و از لحظه باخبر شدن او از این اتفاق شوم، مخاطب فیلم، لحظه به لحظه با او همگام میشود تا او را در پیدا کردن فرد متجاوز همراهی کند. نزدیک شدن به موضوعاتی از این دست- به عنوان یک آسیب روانشناختی از جامعه – به نوعی نزدیک شدن به خط قرمزها به حساب میآید.
فیلم از نخستین نمای بسته خود با نمایش فضایی سرد و بارانی، در یک موقعیت مکانی نیمهمتروک که گویی تنها سختی و سردی اسکلتهای آهنی بیروح و خشن را به رخمان میکشد، فرار توماج از زندان و پناه جستن او را در قاب خود جای میدهد. از همان نخستین گرهافکنیهای فیلم، مخاطب درمییابد با یک درام تلخ در فضایی سرد و خشن سروکار دارد. این سردی و خشونت در همه عناصر بصری فیلم، از رنگ و نور و باران بیامان تا زمین پرگلولای جغرافیای فیلم موج میزند. حتی موسیقی فیلم نیز در خدمت چنین فضایی قرار میگیرد.
توماج با همراهی دوست دائمالخمرش ابراهیم (با بازی درخشان و متفاوت صابر ابر) که در فرار دادن او از زندان نیز نقش داشته است، در مسیر انتقامجویی قدم میگذارد. در فیلم با روایتی ساده و سرراست سروکار داریم که با پیچیده کردن و گسترش لایههای داستانی، کار فیلمنامهنویس سختتر میشود. بهویژه که با انتخاب موضوع هتک حرمت از یک زن، در عمل، دست نویسنده برای گسترش جزئینگرانه داستان بسته میشود.
تلاشهای توماج در مسیر انتقامجویی، برای مخاطب فیلم بیحاصل جلوه میکند، چراکه درمییابد همسرش، مرجان، از پیش دلشیفته جوان دیگری (برادر ابراهیم) بوده و از زندگی با توماج نیز اکراه دارد! به همین روی، همدلی مخاطب با توماج میسر نمیشود. از این لحاظ، دلبستگی فیلمساز به فیلمهای وسترن نیز ناموفق جلوه میکند. امتیاز اصلی فیلم «روسی» در همسویی کار فیلمبردار، طراح صحنه، چهرهپرداز و سازنده موسیقی متن آن (کارن همایونفر) است.
منبع: ماهنامه هنروتجربه
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- اخراجیها/ نگاهی به فیلم «خروج»
- بیحاصل!/ نگاهی به فیلم «خروج»
- گفتوگو با مهرشاد کارخانی/ جورقانیان عاشق واقعی سینما بود
- حتی اگر برای هیچکس مهم نباشد/ نگاهی به مستند «تیتراژ در سینمای ایران»
- علی اکبر ثقفی خبرداد/ ساخت «کوچه ژاپنیها» مهر ماه آغاز میشود
- اختصاصی/ گفتوگوی زندهیاد همایون خسروی دهکردی با خسرو سینایی/ با زندگی، زندگی کنید!
- اختصاصی/ گفتوگوی زندهیاد همایون خسروی دهکردی با خسرو سینایی/ پا روی زمین واقعیت و سر در تخیل داستان
- اختصاصی/ گفتوگوی زندهیاد همایون خسروی دهکردی با خسرو سینایی/ سه میلیمتر، راه زندگی من را عوض کرد!
- هیچ کجا/ نگاهی به فیلم «روسی»
- وسترن ایرانی با درد و فریاد/ نگاهی به فیلم “روسی”
- گفتوگو با ژرژ هاشمزاده، کارگردان «در سکوت»/ معتقد به مانیفست دادن نیستم
- سونامی سرطان و سینما/ نگاهی به فیلم «تمام چیزهایی که جایشان خالیست»
- داشتن یا نداشتن/ نگاهی به فیلم “زغال”
- عجایب و غرایبی به نام «کتاب آشپزی»/ نگاهی به فیلم «کتاب آشپزی»
- خشم و هیاهو / نگاهی به فیلم “روسی”
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش