فرزانه متین- از قدیم الایام ما را از جن می ترسانند مخصوصا از قیافه ی کریه آن، و تا به حال اسم جن زیبا به گوش مان نخورده بود تا این که بایرام فضلی نام دومین فیلم بلند سینمایی اش را «جن زیبا» گذاشت تا این که مخاطبش را درگیر کند که آیا آنچه که یدالله ( با بازی فرهاد اصلانی) می بیند جنی زیباست یا این که نورگل یشیلچای، بازیگر تراز اول ترکیه در نقش دلارام ، می خواهد زیبایی اش را بر پردهای نقره ای منعکس کند.
داستان فیلم که برخی آن را در ژانر کمدی! می دانند از این قرار است که یدالله در آسایشگاه روانی که خود دچار اختلال روانی است و مدتی بستری بوده و حالا مرخص شده، در نقش نظافتچی آسایشگاه است و از سویی دیگر دلارام زنی ناشنوا که به دلیل جنون بستری است از آسایشگاه فرار می کند ، در خانه یدالله پناه می گیرد و یدالله عاشق و شیدای این جن زیبا می شود.
بایرام فضلی در فیلمش دست بر روی اختلال روانی جنون آنی گذاشته است که می توانست با ظرافت این اختلال ، نحوه درمان و پیامدهایش را نشان دهد اما متاسفانه بازیگران معروف فیلماش را فدای این موضوع روانشناسی مهم کرده است و سعی اش بر این بوده فیلمش سرگرم کننده باشد و مخاطبش سردرگم.
مخاطب نمی داند چرا یدالله در آسایشگاه بستری شده؟ و یا این که چه اختلالی داشته ؟ البته چند بار یدالله خود را دیوانه می نامند اما این که چگونه این دیوانه مرخص می شود و در همان آسایشگاه مشفول کارگری می شود و دائم در فیلم پرستار و دخترش(لیلا زارع) از وی در مورد قرص هایش سوال می کند که آیا مصرف می کند یا نه( دیالوگی که بود و نبودش، فرقی نمی کند) را نمی دانیم. از طرفی دیگر با بازی بی نظیر دلارام روبه رو می شویم و در می یابیم که به وی تجاوز کرده اند ، در همان حین، متجاوز را می کشد و دچار جنون می شود سپس در آسایشگاه روانی بستری می شود. او حرف نمی زند و به عبارتی لال است که تماشاگر نمی داند آیا به هنگام آن فاجعه برای وی این اتفاق رخ داد یا این که مادرزادی لال است.
همه ی ما می دانیم جنون یک وضعیت روانی غیر طبیعی است که فرد مبتلا به آن به نوعی ارتباطش را با واقعیت از دست می دهد و دچار توهم می شود(مانند آن که دلارام توهم این را داشت که فرزند دختر دارد) این دسته از افراد یا به شدت پرخاشگر و عصبی یا دچار حالت کاتاتونیا(شبهه بیهوشی) می شوند و ممکن است اکثر اوقات رفتار طبیعی داشته باشند که در فیلم به این نکات توجه شده بود اما آنچه که بسیار مهم و حیاتی است و در فیلم به راحتی از آن عبور می شود این است که این دسته از افراد تحت مراقبت و محافظت های شدید هستند چرا که در آسایشگاه هم می توانند هم به خود و هم به دیگران آسیب برسانند.در فیلم، به راحتی این شخص می تواند از آسایشگاه فرار کند و به شکل حوری، جن و شبح برای یدالله درآید.این مسئله را به خوبی در فیلم هایی هالیوودی که در ژانر روانشناسانه ساخته شده، می توان دید به صورتی که برای مخاطب بسیار تاثیرگذار است و او را غرق در فیلم میکند اما بایرام فضلی با ساخت «جن زیبا» نه تنها دنبال اثرگذاری بر مخاطبش نبود که حتی از منظر سرگرمی باید به آن نمره بسیار کمی داد.
مورد دیگر بازنمایی نادرست از مردان جامعه ایران بود که گویی همه را متجاوز نشان می داد حتی یدالله ایی که عاشق و شیدای دلارام است اما دلارام با داس به دست در صدد انتقام از اوست.
پدرانمان می گفتند دیوانه کسی است که دیو می بیند و مجنون کسی است که جن می بیند…
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نگاهی به فیلم آتابای : جادوی عشق
- دنیا دار مکافات است؛ نگاهی به فیلم قسم
- نگاهی به فیلم سرکوب؛ نمایش چرخه معیوب خشونت
- فیلمی روان ، ساده و بدون تکلف/یادداشتی درباره فیلم رضا
- نگاهی به فیلم «کتاب سبز»؛ دعوت به انسانیت
- نگاهی به فیلم متری شش و نیم؛ فیلمی ماندگار در حوزه اعتیاد
- نگاهی به فیلم غلامرضا تختی ساخته بهرام توکلی
- نگاهی به فیلم گرگ بازی
- رما؛ در ستایش زنانی که سر تسلیم فرود نمی آورند
- درامی روانشناسانه بارویکردی به سینمای فرهادی/نگاهی به «هت تریک»
- پوستر ترکیهای «جن زیبا» رونمایی شد/ اکران در ترکیه و جمهوری آذربایجان
- آشغال هایی که ایران آن ها را دوست دارد/نگاهی به فیلم آشغالهای دوست داشتنی
- درباره فروش پایین فیلم جن زیبا
- برگ برنده نرگس آبیار در فیلم جدیدش چیست؟
- نگاهی به فیلم معکوس؛ وامدار پدر
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- اعتراض در مقابل مرکز ملی سینمای فرانسه/ جنبش می تو و جشنواره کن ۲۰۲۴
- ماهرشالا علی و تام هاردی در فیلم «خاموشی ۷۷» همبازی میشوند
- «امتزاج» در بخش رقابتی جشنواره پونای هند
- برگزاری سیودومین کنفرانس بینالمللی برق با مشارکت همراه اول
- بزرگداشت ایرج راد برگزار میشود
- جزئیات افتتاحیه جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- اعلام آمادگی عمارت نوفل لوشاتو برای میزبانی از جشنواره تئاتر دانشگاهی
- برگزاری کنفرانس SCIoT 2024 با حمایت همراه اول
- در نشست نقد و بررسی «آبادانیها» مطرح شد؛ نقش عیاری در زبان سینمایی و تحول آن بسیار موثر است/ «آبادانیها» عدالت اجتماعی را وارد سینما کرد
- سریال «آمرلی» برنده هلال طلایی در عراق شد
- زنان در جشنواره کن ۲۰۲۴/ حضور پررنگ در هیات داوران، کم تعداد در میان فیلمسازان
- نظر وزیر ارشاد درباره ساخت فیلم بدون مجوز رسولاف
- برگزاری نخستین جشنواره فناورانه روابطعمومی کشور با حمایت همراه اول
- وعده سیمافیلم؛ آغاز تولید همین امسال/ عصای پرماجرای موسی بالاخره اژدها میشود؟
- هوتن شکیبا: دوست داشتم به جای همایون ارشادی در «طعم گیلاس» باشم
- تمجید هانکه از سینمای بیهمتای کیارستمی
- نمایش و بررسی «شبح کژدم» در موزه سینما
- فوت چهره بزرگ سینمای مستقل/ راجر کورمن درگذشت
- عروسک باید حرف جامعه را بزند/ وقتی هادی حجازیفر به جای محمد بحرانی عروسک ساخت!
- بزرگداشت کیانوش عیاری در موزه سینما برگزار شد/ کیانوش عیاری: نمیتوانم از سینما دل بکنم/ راز ماندگاری عیاری در تعهد به انسانیت و سینما است
- نمایش نسخه مرمت شده «فردوسی» در موزه سینما
- با حکم وزیر ارشاد؛ رییس سازمان سینمایی، دبیر جشنواره فیلم فجر چهل و سوم شد
- همکاری همراه اول و شرکت انتقال گاز ایران باهدف بهبود خدمات مخابراتی و هوشمندسازی زنجیره ارزش
- آغاز دور جدید حراج شمارههای رند همراه اول
- آناتومی یک طلاق عاطفی/ نگاهی به فیلم «آناتومی یک سقوط»
- «مسافری از گانورا» بهترین انیمیشن جشنواره روسیه شد
- بزرگداشت بهرام شاهمحمدلو برگزار شد
- نگاهی به گیشه ۳۱۲ میلیاردی سینماها
- «گُواه» در بزرگترین جشنواره دانشجویی در اروپا
- «پروانهها»ی ایران در اسپانیا