فرزانه متین- گرگ بازی اولین فیلم عباس نظام دوست جزء نخستین آثار سینمایی ایران است که در ژانر معمایی- جنایی ساخته شده بدون آن که تماشاگر بتواند پازل های معما را در کنار هم بچیند ، از تماشایش لذت ببرد. همچنین پایان باز داستان که تقلیدی ضعیف از سینمای فرهادی است.
داستان گرگ بازی، قصه چندین هنرجوی تئاتراند که به دنبال سرمایه گذار هستند و دکتری با بازی علی مصفا که خود را شیفته هنر نشان می دهد تصمیم می گیرد برای سرمایه گذاری ، یک شب همراه همسرش، هانیه توسلی به خانه یکی از هنرجویان برود و از نزدیک با سوژه تئاتر آشنا شود.موضوع تئاتر الهام گرفته از بازی مافیا ست .بازی مافیا یا گرگ بازی ، آنقدر تنش و درگیری دارد که ساخت فیلمی بر این مبنا می تواند جذاب و پر کشش باشد اما متاسفانه ضعیف بودن فیلمنامه باعث شده فیلم در سطحی بسیار پایین ساخته شود. البته نظام دوست را باید کارگردانی نوآور و ریسک پذیر دانست که دست به ساخت چنین ژانری زده اما ای کاش فیلمش می توانست تا حدودی وامدار آثار معمایی و رمزآلود هالیوودی باشد.حداقل یک تقلید درست بهتر از نوآوری بد است.
در دقیقه ۵۸ فیلم، پرستو(نگار جواهریان) به بازپرس در مورد خانه مخروبه میگوید:« همه چیزایی که باید توی خونه باشه، بود اما شبیه خانه نبود» این دیالوگ در واقع مصداق بارز فیلم است.هنرپیشه های تراز اول، بازی زیر پوستی و متفاوت علی مصفا،موسیقی مناسب و دلهره آور، طراحی صحنه مناسب، تیتراژ قوی و…اما داستانی که نتواست به صورت یک فیلم خوش ساخت درآید و مخاطبش را با کلی پرسش و ابهام گیج کرد. در لحظه ای هم که مخاطب می خواهد با داستان همسو شود- در جایی که هانیه توسلی ،هشدار می دهد که همسر و دوستش خطرناکند- بسیار دیر شده است و در اندک زمانی بعد داستان لو می رود.
گرگ بازی،سوژه ی خوبی بود که که منجر به تلاشی شکست خورده شدکه نه تنها معما حل نمی شود بلکه مانند تابلوی اول فیلم، یک خواب بد را تداعی می کند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نگاهی به فیلم آتابای : جادوی عشق
- من گرگِ بیدارِ شَبَم…/ نگاهی به فیلم «گرگ بازی»
- دنیا دار مکافات است؛ نگاهی به فیلم قسم
- نگاهی به فیلم سرکوب؛ نمایش چرخه معیوب خشونت
- فیلمی روان ، ساده و بدون تکلف/یادداشتی درباره فیلم رضا
- نگاهی به فیلم «کتاب سبز»؛ دعوت به انسانیت
- نگاهی به فیلم متری شش و نیم؛ فیلمی ماندگار در حوزه اعتیاد
- نگاهی به فیلم غلامرضا تختی ساخته بهرام توکلی
- رما؛ در ستایش زنانی که سر تسلیم فرود نمی آورند
- بازی مافیا/ نگاهی به فیلم «گرگ بازی»
- بازی گرگ بازی/ نگاهی به فیلم «گرگ بازی»
- درامی روانشناسانه بارویکردی به سینمای فرهادی/نگاهی به «هت تریک»
- آشغال هایی که ایران آن ها را دوست دارد/نگاهی به فیلم آشغالهای دوست داشتنی
- فیلمی که می توانست تاثیرگذار باشد/نگاهی به فیلم جن زیبا
- برگ برنده نرگس آبیار در فیلم جدیدش چیست؟
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- بخش رسمی جشنواره کن شروع به کار کرد
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- گزارشی از گیشه سینماها؛ ۳ فیلم کودک و نوجوان در میانِ ۵ فیلم صدرنشین گیشه در هفته گذشته
- بیست و سومین جشن حافظ برگزیدگانش را شناخت/ تقدیر از یک عمر فعالیت هنری مرتضی عقیلی
- «انسان سالم»؛ زنِ سالم
- «لیلی و مجنون»؛ داستانی که در هر عصر روایان خویش را میطلبد
- جشنواره فیلم جهانی آسیایی به «در آغوش درخت» جایزه داد
- انتشار اولین تصویر سعید آقاخانی و آناهیتا افشار در «خاتی»
- نمایش مستند «کارون – اهواز» در جشنواره نیجریهای
- مراسم رونمایی از کتاب «بیتا؛ درختها ایستاده میمیرند» / گزارش تصویری
- درباره آثار ایرج رامینفر/ تکیه بر پشتوانه نظری، برای رسیدن به نقاط قوت
- در آستانه سالگرد درگذشت بیتا فرهی؛ «بیتا؛ درختها ایستاده میمیرند» رونمایی شد
- پایان کار مجید زینالعابدین؛ سرپرست بنیاد سینمایی فارابی منصوب شد
- موتمن: سردر سینماهای کشور شبیه تئاتر بولینگ عبدو شده است/ فارابی را تعطیل کنید
- مستند لهستانی از جشنواره هلندی جایزه گرفت/ ایدفا برندگان خود را شناخت
- بخش رسمی جشنواره کن شروع به کار کرد
- نکوداشت مقام فرهنگی و هنری علی اکبر صادقی؛ هنرمندی که هنر و اندیشه اش رنگ کهنگی نمی گیرد
- چهاردهمین حضور بینالمللی «آخرین حرکت»؛ فیلم شهاب حسینی در بخش اصلی فستیوال بزرگ سالرنو ایتالیا
- انتخاب هیات رییسه جدید انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما
- رقابت ۲۸۵ فیلم در ۳ بخش انیمیشن، مستند و بینالمللی اسکار نود و هفتم
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی