سینما سینما،سپیده ابرآویز : ۱٫ یکی دو سال پیش در تهران اتفاق. دردناکی می افتد ،دختری از خانواده متوسط بعد از یک مهمانی شبانه پشت فرمان اتومبیل آخرین سیستم یکی از آقازاده ها می نشیند با سرعت حرکت می کند و لحظاتی بعد تصادف می کند و می میرد .داود نژاد در فراری ماجرایی را روایت می کند که تشابه زیادی با این اتفاق دارد.
۲٫ دختری به نام گلنار از فومن به تهران می آید تا سجاد پسر یکی از آقازاده ها و اتومبیل فراری او را ببیند .
۳٫تمام جان داستان در همین کلمه فراری است .ظاهرا می خوانیم فراری به کسر ف اما می بینیم فراری به فتح ف . ماجرای اتومبیل فراری و دختر فراری.
۴٫ داودنژاد در فراری به شدت در شخصیت پردازی موفق است .شخصیت هایش آن قدر ملموس و باورپذیر و واقعی اند که احساس می کنی می توانی جلوتر بروی ، آنها را از روی پرده بیرون بکشی ، لمس شان کنی و با آنها حرف بزنی. داودنژاد توانایی اش را در شخصیت پردازی پیش از این نیز ثابت کرده است .مثلا آن جایی که نیاز یا نازنین را ساخته است .
۵٫ گلنار همه چیزش درست در آمده است . دغدغه هایش ، چهره اش ، لهجه اش ، اکت ش ، دیالوگ هایش و زرنگی در عین سادگی اش .
۶٫گلنار نمونه دختران نسل امروز است .آنهایی که ته تمام برندها را در آورده اند، رسالت بزرگ شان گذاشتن عکس های ((سیس دار)) در اینستاگرام ، گرفتن گوشی های آن چنانی در. دست و عصیانی است در برابر آن عزت نفس دریغ شده ای که حاصل شرایط و هنجارهای غلط اجتماعی است.
۷٫ داودنژاد به شخصیت پردازی گلنار اکتفا نمی کند و سراغ ایجاد کاراکترهای درست برای محسن تنابنده در نقش راننده تاکسی و حاجی می کند.می بینیم که چطور حاجی در تک سکانس حضورش رنج جانباز بودن. را به ما می شناساند و چطور داودنژاد با مهارت در کوتاهترین زمان بیشترین حرف ها را از جنگ و آدم های آن به ما یادآوری می کند.
۸٫در کنار گلنار و حاجی ، محسن تنابنده با موفقیت از پس خلق شخصیتی برمی آید که قرار است چیزی از او ندانیم و در. طول فیلم به ویژگی هایش برسیم ، که می رسیم .
۹٫داودنژاد با اتکا بر دانش و تجربه سینمایی ، فیلمنامه خوب کارگردانی اصولی و به. احتمال قریب به یقین جهان بینی وسیع و تحقیق روان شناسی و جامعه شناسی کافی فیلمی روان و بدون دست انداز می سازد.فیلمی که می تواند تا مدت ها در یاد مخاطب بماند و آدم های دوست داشتنی اش به این آسانی ها فراموش نشوند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- زندگی شگفت انگیز است /گفت و گو با علیرضا داوود نژاد
- جهانگیر کوثری در گفت و گو با سینماسینما/روی حضور تنابنده در «فراری» حساب کردیم، انتظاراتمان برآورده نشد
- بررسی مسایل مالی جشنواره فیلم فجر/ مساله فقط دستمزد یک مشاور نیست
- غلامرضا فرجی گفتوگو با سینماسینما/ فعلا خبری از اکران فیلمهای پرمخاطب نیست
- علیرضا داودنژاد در گفتوگو با سینماسینما/ نگران شرایط اکران «فراری» هستم
- رقم هایی که تناقض دارند/لزوم شفاف سازی جزییات بودجه و هزینه جشنواره های ملی و جهانی فجر
- جهانگیر کوثری در گفتوگو با سینماسینما/ احتمال اکران «فراری» در نیمه دوم مهر
- داودنژاد در گفتوگو با سینماسینما/ گروه هنر و تجربه سرآغاز تحولی عظیم در فیلمسازی مدرن است
- این گروه بیدلیل/ عملکرد جشنواره ملی فجر و شگفتی های جشنواره جهانی فجر
- خون تازه در رگهای پریدهرنگ/ نگاهی به چهار فیلم موفق جشنواره فجر
- اولین تیزر از پشت صحنه «ماجرای نیمروز»/ فیلم
- نگاهی به وضعیت یک ماه اخیر سینما به بهانه اسکار فرهادی/ شرایط لغزنده!
- اختصاصی سینماسینما/ محسن تنابنده: برخی در جشنواره فجر از آب گل آلود ماهی گرفتند
- گفتوگو با محمدمهدی دادگو، داور سیوپنجمین جشنواره فیلم فجر/ امسال سال زنان بود
- تقاضای ۵۸ میلیارد تومان برای برگزاری دو جشنواره
نظر شما
پربازدیدترین ها
- حتی نام ایران او را به گریه میانداخت/ داور زنده زنده دق کرد
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- عشق و پساعشق/ چند نکته درباره فیلم سینمایی «نبات» به کارگردانی پگاه ارضی
- اختصاصی سینماسینما/ تازهترین فیلم کارگردان افغانی تبار در مسابقهی جشنواره برلین
آخرین ها
- معرفی نامزدهای تمشک طلایی؛ «جوکر ۲» با ۷ نامزدی پیشتاز بدترینهای سال شد
- غولی که دنیای سرگرمی را میبلعد/ آیا درآمد نتفلیکس در سال جدید بیشتر از ۴۰ میلیارد دلار میشود؟
- نشریه ورایتی پیشبینی کرد؛ انیمیشن ایرانی نامزد جایزه اسکار میشود
- مراسم رونمایی و اکران فیلم مستند «آواز باد» / گزارش تصویری
- به بهانه سریال «زخم کاری»/ فقط خشونت است و حرص و آز
- فوت برنده جوایز اسکار، کن و سزار؛ برتراند بلیه درگذشت
- نشان ویژه «روابطعمومی پیشگام در کاربرد هوش مصنوعی» به همراه اول اعطا شد
- «جن زدگان» ایبسن روی صحنه تئاتر شهرزاد میرود
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ مجوز ساخت سینمایی برای ۶ فیلمنامه صادر شد
- صداپیشه «مهمونی» به «۱۰۰۱» پیوست
- تنها یک فیلم کوتاه، سهم سینمای ایران در برلین؛ فیلمهای جشنواره برلین ۲۰۲۵ اعلام شد
- جوایز سینمایی لومیر اهدا شد؛ ۵ جایزه به «امیلیا پرز» رسید/ «دانه انجیر معابد» بهترین محصول مشترک اروپا شد
- به بهانه تبلیغات «کیولین» و «بنمانو» در سریال «قهوه پدری» مهران مدیری؛ جایی که برندها به قلب داستان میرسند
- هتتریک دیزنی در ۲۰۲۴/ فروش «موآنا ۲» از مرز یک میلیارد دلار گذشت
- نمایندگان جدید وزارت ارشاد در شورای صدور مجوز ساترا معرفی شدند
- «تاری» در راه لهستان
- نکوداشت خسرو سینایی برگزار شد؛ سینماگری که فردگرا و خودنما نبود
- مراسم جوایز «جوی» برگزار شد/ هاپکینز، فریمن و دیگر ستارهها در عربستان
- هوشنگ مرادی کرمانی: هیچ وقت مُهر سیاسی نخوردم و نمیخورم
- آغاز به کار نخستین نمایشگاه «اهواز پترواکس» با حضور همراه اول
- جزئیاتی درباره «۱۰۰۱ قاب»؛ قصه شهرزاد و هزار و یک شب در جشنواره برلین
- ویژگیهای تفکری که سینما را از بنبست و سکون نجات داد
- «خائن کشی» آنلاین میشود
- مستند «در میان امواج» و روایتی زنانه از جنوب ایران
- جوآن پلورایت درگذشت
- معرفی داوران دو بخش چهل و سومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر
- شهرام میراب اقدم درگذشت
- «عزیز»؛ عاشقانهای با طعم آلزایمر/ مجید توکلی: شورای پروانه ساخت منحل شود
- انجمن منتقدان آثار چهل و سومین جشنواره فیلم فجر را داوری میکند
- یک برنده اسکار، رئیس هیات داورانِ جشنواره فیلم کوتاه عباس کیارستمی شد