سونیا ناصری کول، کارگردان زن مسلمان هالیوود، ضمن تقدیر از ترکیه بابت کمک به پناهجویان، اعلام کرد فیلمبرداری اثر جدید خود را در استانبول انجام خواهد داد.
سونیا ناصری کول، کارگردان زن مسلمان هالیوود و فعال حقوق بشر گفت: «فیلم جدیدم به نام «من تو هستم» درباره زندگی پناهجویان است و برای فیلمبرداری آن در ترکیه به زودی به استانبول سفر خواهم کرد.»
او که در ۱۴ سالگی پس از اشغال کشورش (افغانستان) توسط جماهیر شوروی ناچار به ترک وطن خود شده است، اظهار کرد: «برای ساخت این فیلم با گوکخان تراکیالی، مدیر فیلمبرداری ترک همکاری خواهم کرد تا زندگی پناهجویان به ویژه سوریها را به تصویر بکشم.»
او افزود: «ترکیه کمک زیادی به پناهجویان کرد و با این کار الگویی برای جهانیان شد، به همین دلیل ترکیه را انتخاب کردم.»
ناصری کول با تاکید بر این که وقتی به ترکیه میآید احساس میکند در خانه خودش است و آنجا را خیلی دوست دارد، گفت: «میخواهم این فیلم که فیلمبرداری آن را در استانبول انجام خواهیم داد، کاندیدای اسکار شود.»
او ادامه داد: «من نیز یک مهاجرم و در زمان اشغال افغانستان توسط شوروی به آمریکا رفتم. وقتی به این کشور سفر کردم متوجه شدم همه چیز شدنی است. دیدم شوروی چگونه در کشورم نسلکشی کرد اما نمی دانستم باید چه کار بکنم. برای رونالد ریگان طی نامهای هشت صفحهای نوشتم در کشورم چه میگذرد؛ نوشتم در آنجا نسل کشی میشود و گفتم شما رییس جمهوری آمریکا هستید، چه کاری از دست شما ساخته است؟ و درخواست کردم تا او را ببینم.»
کارگردان افغان در ادامه به این اشاره کرد که بعد با او تماس گرفتند و گفتند رییس جمهور ریگان میخواهد او را ببیند و در نهایت موفق شدند تا مجلس سنا را راضی کنند تا به افغانستان موشک استینگر بدهد.
ناصری کول گفت: «من بنیاد جهانی کمکرسانی افغانستان را تاسیس کردم تا اتفاقاتی را که در آنجا میافتد به گوش جهان برسانم. سال ۲۰۰۷ در کابل یک مستند با نام «نان آورخانه» را ساختم که درباره بچهای هشت ساله است که با فروش تقویم، زندگی را میگذراند. این فیلم بازتاب خوبی داشت و باعث شد که من آموزش کارگردانی ببینم و کارگردانی را آغاز کنم.»
او با اشاره به ادامه کارش به فیلم «لاله سیاه» اشاره کرد که یک داستان واقعی راجع به افغانستان بود و تراژدی مردم این کشور را نمایش میداد و سال ۲۰۱۱ به عنوان نماینده افغانستان در بخش اسکار خارجی زبان شرکت کرد، افزود: «کارگردانی و فیلمسازی در مناطق جنگی بسیار دشوار است. چون این فیلم را در افغانستان تهیه میکردم هیچ کس اسپانسر نشد و در عوض به من پیشنهاد زیادی شد تا در رژیم صهیونیستی، چین و مراکش فیلمسازی کنم.»
این کارگردان مسلمان با تاکید بر این که ساخت فیلم در مناطق جنگی دشوار است و به همین دلیل خیلی وقتها مورد تهدید قرار گرفته است اظهار کرد: «در مورد تجربههایم در این زمینه کتابی نوشتم و با کمکهایی که در بنیاد جهانی کمک رسانی افغانستان جمع آوری کردم مدرسه و بیمارستان ساختم.»
ناصری کول با بیان اینکه بر این که تحولی در افغانستان رخ نداده و کشور در کنترل طالبان است، گفت: «کسی درباره کشته شدن میلیونها افغان در این جنگ سخن نمیگوید. به خاطر یک شبهنظامی طالبان یک روستا را نابود میکنند و مردم را میکشند. شاید ۴۰۰ انسان جان خود را از دست بدهند اما کسی در این باره حرف نمیزند. این برای افغانستان و متحدانش خیلی گران تمام شد. به نظر من از نظر استراتژیکی اشتباهات بزرگی مرتکب شدیم.»
منبع: مهر
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- رکوردشکنی فیلم «سریع و خشمگین۹» در دو روز
- اکران فیلمهای شاخص سال ۲۰۱۹ جهان در چهارمین جشنواره بینالمللی فیلم سلیمانیه
- سایه سنگین قتل جمال خاشقجی بر نخستین جشنواره بینالمللی فیلم عربستان
- همسرِ تونی بلر تهیهکننده شد
- پروژه مشترک جدید ایران و اروپا به زودی آغاز میشود
- زمانی که میشد در هالیوود فیلمی خیلی تجربی ساخت!/ نگاهی به فیلم «همشهری کین»
- نمایش فیلمهایی از مصر، استونی و مجارستان در جشنواره جهانی فیلم فجر
- کسی که شبیه هیچکس نیست/ نگاهی به فیلم «حکایت»
- مرور سینمای آلمان و چین در سیوهفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر
- «قهرمانان» قهرمان شد/ دستان خالی فرهادی در اسکار سینمای اسپانیا
- ۱۰فیلم پرفروش سینمای جهان در ۲۰۱۸
- کمال تبریزی در گفتوگو با سینماسینما/ گرایش به ابتذال در فیلمهای کمدی سینمای ایران را ضعیف میکند
- برگزاری هفته فیلمهای اروپایی در سینماهای هنروتجربه
- گلایه دوبلور پیشکسوت از بیتوجهی به جذب نیرو در دوبله
- رقابت آثار ایرانی و خارجی برای جایزه بهترین فیلم اول جشنواره جهانی فجر
نظر شما
پربازدیدترین ها
- رخشان بنیاعتماد و روبن اوستلوند در مجمع سرمایهگذاران بازار فیلم کن
- جزئیاتی تازه از داستان فیلم محمد رسولاف/ زندگی یک قاضی دادگاه انقلاب تهران در «دانه انجیر مقدس»
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با دبیر بخش ۱۵ روز سینماگران جشنواره کن/ ما کشف میکنیم
- جزئیاتی از فیلم «کارآموز» علی عباسی/ صعود ترامپ
- شهاب حسینی؛ تنوع در پذیرش نقش، تناقض و شتابزدگی در واکنشها/ یادداشت کیوان کثیریان
آخرین ها
- کیانوش عیاری: «۸۷متر» از شبکه یک روی آنتن میرود
- باغ کتاب میزبان جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی شد
- تقدیر ویژه جشنواره اوبرهاوزن از فیلم کوتاه ایرانی
- «عامه پسند» اکران آنلاین میشود
- «عمو ماهیگیر» روی صحنه عمارت نوفللوشاتو
- حضور همراه اول در نمایشگاه بینالمللی اینوتکس ۲۰۲۴
- شکایت آموزش و پرورش از «افعی تهران»
- جزئیاتی تازه از داستان فیلم محمد رسولاف/ زندگی یک قاضی دادگاه انقلاب تهران در «دانه انجیر مقدس»
- دعوت گروه «فقر پشت پردهها» برای اعتصاب/ حقوق و بیمه کارکنان، چالش مدیران جشنواره کن
- در «تحریک کنندگان»؛ مت دیمون و کارگردان «بورن» در یک کمدی دزدی همراه شدند
- مدیرکل هنرهای نمایشی استعفا داد
- راهیابی «آمرغ» به جشنواره آسیای جنوبی مونترال
- حضور مرکز گسترش با ۲۲ کتاب در نمایشگاه کتاب تهران
- «دیوان تئاترال» روی صحنه میرود/ آغاز اجرای نمایش «مرگ با طعم نسکافه» با حضور مسعود کیمیایی
- صعود مقاومت ناپذیر و حیرت انگیز آقای کارگردان/ نگاهی به فیلم «چهارشنبه سوری» به مناسبت سالروز تولد اصغر فرهادی
- «بیژن و منیژه» میلیاردی شد
- بزرگداشت کیانوش عیاری و افتتاح گنجینه این فیلمساز در موزه سینما
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با دبیر بخش ۱۵ روز سینماگران جشنواره کن/ ما کشف میکنیم
- نمایش موزیکال «شازده کوچولو» / گزارش تصویری
- پیکر مسعود اسکویی به خانه ابدی بدرقه شد/ چرا برخی آدمها محبوب میشوند؟
- پایان تصویربرداری فیلم «ویلای موروثی»/ روایتی از زندگی یک باغبان
- رقابت ستارههای یک کمدی و یک درام عاشقانه تاریخی/ میزبانی سینماها از دو فیلم جدید
- پولاد کیمیایی برای «گالیله» میخواند
- فرصت ۳ فیلم کوتاه ایرانی برای اسکار ۲۰۲۵
- رکوردداران روز اول اکران
- «اتاق فرار» پرمخاطبترین بسته فیلم کوتاه «هنر و تجربه»
- معرفی برگزیدگان جوایز دیوید دی دوناتلو ۲۰۲۴ ایتالیا/ «من کاپیتان» بهترین فیلم شد
- روسای جدید آکادمی سزار معرفی شدند
- فیلم کوتاه «چوپان» در جشنواره ژاپنی
- «طاووس خانم و ازدواجهایش» در فرهنگسرای نیاوران روی صحنه میرود