سینماسینما، رویا فتح الله زاده
فیلم کوتاه «#ساعت_ چهار» در فضایی فانتزی با زبان طنز می کوشد داستان تراژیک بداقبالی های پسری جوان به نام امید را بازگو کند. در ابتدای فیلم امید را می بینیم که در حال ارسال پیامک است. می نویسد: «ساعت از چهار گذشت کجایی؟» بعد برمی خیزد و از آشپزخانه طنابی را برمی دارد. تا این لحظه همه چیز در سکوت انجام می شود تا اینکه امید پایش روی سرامیک آشپزخانه سُر می خورد و از همین جا مونولوگ درونی او با خودش آغاز می شود. واقعیت این است که فکر کردن بدون زبان اتفاق نمی افتد و فکر کردن همان مونولوگ درونی انسانهاست که اکنون مانند برخی از فیلم ها، «#ساعت_ چهار» نیز تلاش دارد از طریق بلند کردن صدای مونولوگ درونی کاراکترش، روایت او را از زندگی بازگو کند. البته با وجود این استراتژی ساختار فیلم با روایت امید همسازیِ کامل و بی چون و چرایی ندارد و در برخی سکانس ها روایت امید را به چالش می کشد. یکی از مهمترین ویژگی های فیلم همین است که فیلم به یک تک گویی درونی بسنده نکرده است و به همین دلیل بخشی از فضای طنزآلود داستان برآمده از تناقض میان روایت امید با روایت دانای کل است. بدین صورت که وقتی امید قصه زندگی اش را سراسر بداقبالی می نمایاند اما مخاطب در تجربه زیسته او خوش اقبالی ها و خوشبختی هایی را (به ویژه در سکانس پایانی) به چشم می بیند، ما بیش از داستانِ تراژیکی که امید بازگو می کند، به طنزآمیزی اتفاقاتی که به چشم مشاهده می کنیم، تمرکز می کنیم و لبخند می زنیم. در فیلم شخصیت پردازی امید هوشمندانه صورت گرفته است. او در رشته آمار هرچند به طور تصادفی تحصیل کرده است و به همین دلیل رویدادهای زندگی اش را از طریق نظریه احتمال مورد تحلیل و بررسی قرار می دهد. هسته مرکزی نظریه احتمال نیز متغیرها و فرایندهای تصادفی و پیشامدهاست. شروع روایت فیلم، ماجرای به دنیا آمدن امید، تحصیل او در رشته آمار، با وجود علاقه به رشته اخترشناسی، آشنایی با مهتاب، ماجرای خودکشی و… بسیاری از عناصر داستان فیلم برگرفته از دانش نظریه احتمال است. علاوه بر این، نکته جالب دیگر به کارگیری جلوه های بصری متناسب با تِم فیلم است. همین استفاده از جلوه های بصری برای به تصویر درآوردن فرایندهای مرتبط با آمار و احتمالات به جذابیت و گیرایی فیلم افزوده است. علاوه بر این ارتباط نظریه احتمال با شرط بندی های روزمره و ساده لوحانه هر انسانی نیز نمایانگر هوشمندی نویسنده و کارگردان فیلم است. برای نمونه در فیلم نگاه کنید به سکانسی که امید با خودش می گوید که اگر مرد همسایه به بالا نگاه کند، مهتاب می آید، یا اگر این آشغال در سطل زباله بیفتد، مهتاب خواهد آمد.
با این اوصاف، یکی از نقاط ضعف فیلم در استفاده آشکار و بی رویه از نشانه هاست، که همین ویژگی سکانس بعدی را با خطر لو رفتگی مواجه می کند. این مسئله به ویژه به سکانس پایانی آسیبی جدی وارد کرده است. بنابراین حتی نشانه کوچکی مانند ریختن گرد گچ از سقف در لحظه ای که کسی خودش را به دار آویخته است، میتواند تجربه تعلیق میان مرگ و زندگی قهرمان داستان را از مخاطب دریغ کند.
منبع: ماهنامه هنروتجربه
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نقد؛ چراغی در رهگذر تاریک و روشن سینما
- اکران «قویدل» در هنر و تجربه
- تیزر مجموعه انیمیشن «رویاهای بیداری» رونمایی شد
- اکران انیمیشنهای کوتاه سرانجام رسمیت یافت
- اکران فیلمهای کوتاه در سینماهای هنر و تجربه از ۲۰ دی
- رونمایی از مستند زندگی علی انصاریان
- اکران فیلم سینمایی «زندگی شیرین» از ۱۷ آبان
- «پسر انسان» به شیراز میرود
- اکران مستند فوتبالی در آستانه جام جهانی
- غریبههای آشنا/ تاملی بر فیلم «هارمونیهای ورکمایستر» ساخته بلا تار
- اکران فیلم «پسر» در گروه هنروتجربه
- در اولین اکران؛ فیلمهاى کوتاه «هفت» با یاد علی انصاریان روی پرده رفتند
- جعفر صانعی مقدم: گسترش فعالیتها در سینمای «هنر و تجربه» بستگی به تامین نیازهای مالی دارد
- گفتگو با محسن نساوند کارگردان مستند «سبالو»/ روایتی از آخرین بازماندههای یک نسل طلایی
- «کودتای ۵۳» در سینماهای هنروتجربه روی پرده رفت
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
آخرین ها
- بیانیه یکصد سینماگر درباره حکم تازه جعفر پناهی
- «سایت اند ساوند» ۵۰ فیلم برتر ۲۰۲۵ را انتخاب کرد؛ فیلم اندرسون در صدر/ «یک تصادف ساده» ششم شد
- یک چرخش استراتژیک بزرگ؛ نتفلیکس برای خرید برادران وارنر، وارد مذاکرات انحصاری شد
- دربارهی نمایش «زنی که فقط سیگار میکشد»؛ ای کاش که جای آرمیدن بودی
- «تاجی» به اسکار رفت/ «آمیگدال» آماده نمایش شد
- نخستین نشست هیئت مدیره انجمن منتقدان برگزار و رئیس انجمن انتخاب شد
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد





