به گزارش سینماسینما، تام هنکس با انتشار اولین مجموعه داستان کوتاهش با عنوان «تایپ غیرمعمول» یا «نوع غیرمعمول» در کسوت یک نویسنده موفق ظاهر شد.
این بازیگر که هم در فیلمهای خوب و خوشی چون «داستان اسباب بازی» ماندگار شده و هم بازیگر فیلمهای قهرمانانه و سرسختی چون «نجات سرباز رایان» بوده و ۲ جایزه اسکار را در کارنامه دارد، در کسوت یک نویسنده نیز موفق ظاهر شده است.
در کتاب «تایپ غیرمعمول: چند داستان» که در ۴۱۶ صفحه منتشر شده و با ۳.۵ ستاره از ۴ ستاره منتقدها روبه روشده، این بازیگر ۱۷ داستان کوتاه را گرد آورده است.
او نشان داده است هم یک بازیگر خوب و هم یک قصهگوی خوب است. شاید جای شگفتی نباشد که هنکس بتواند شخصیتهایی چند وجهی و جهانی پر از شخصیتها را ارایه کند. او مانند یک بازیگر یا نویسنده خوب، پانورامایی از احساس را نیز با این قصهها همراه کرده که از طنز تا تلخی و ناگواری را دربرمیگیرد.
همه این ۱۷ داستان به نوعی الهام گرفته از یک ماشین تحریر هستند و این در حالی است که خود او جمعکننده ماشین تحریر است و یک مجموعه پر و پیمان از این وسیله نوشتن دارد. گاهی اوقات ارجاع او به این وسیله بسیار ظریف و آنقدر نامحسوس است که شما باید آن را پیدا کنید و برخی مواقع آنها نقشی اساسی در قصه ایفا میکنند. او آگاه است که در این عصر دیجیتال، ماشین تحریرها ماشینهایی بالقوه اما مجازی هستند برای همین یک جا نامه نوشتن را کاری که از عصر ژول ورن بیرون آمده میخواند.
بنابراین، برخی از این قصه ها کاملا یکپارچه و برخی حتی ارجاعی تاریخی هستند و به دهه ۱۹۵۰ بازمیگردند.
این کتاب با داستان «سه هفته خسته کننده» شروع میشود و آنقدر کلاسیک است که میتوان تقریبا تصویر تام هنکس و مگ ریان را در نقش بازیگران آن تصویر کرد. شخصیتهای این داستان آنا و راوی مرد قصه، از دوران دبیرستان به بعد دیگر همدیگر را ندیدهاند و حالا در سن میانسالی به این نتیجه میرسند که این دوستی باید ادامه داشته باشد؛ اما یک مشکل این میان وجود دارد و آن این است که آنا به دوستش شبیه یک پروژه نگاه میکند. پایانی خوش- البته بر حسب این که شما چه تعریفی از چنین پایانی داشته باشید- پس از سه هفته پراسترس پیش رو است.
«شب کریسمس ۱۹۵۳» داستان دیگری از این کتاب است که داستانش درباره یک سرباز کهنهکار جنگ جهانی دوم است که اکنون در آغوش خانواده است و «گذشته برای ما مهم است» داستان دیگری است که یک میلیاردر را به سفر در زمان میبرد واو را به سال ۱۹۳۹ و نمایشگاه جهانی آن سال بازمیگرداند؛ جایی که جذابیتهای بیشتری نسبت به حال برای او وجود دارد.
چند داستان بسیار قابل لمس از این مجموعه درباره مناطق حومهای شهر و بچههایی است که باید با زندگی و روابط والدینشان روبه روشوند و او در آمریکای طبقه متوسط درباره طلاقهای عیب وغریب میگوید.
البته دلیل آن این است که هنکس ۶۲ ساله هرگز ریشه خودش را فراموش نکرده و بارها از زندگی کودکی خودش سخن گفته است.
«تایپ غیرمعمول» که از ۱۷ اکتبر از سوی انتشارات ناپف به بازار کتاب آمده در ۴۱۶ صفحه وبه قیمت ۱۶.۱۷ دلار با جلد سخت منتشر شده است.
این کتاب در فهرست پرفروشهای نیویورک تایمز جای گرفته و در فهرست مجموعه داستانهای آمازون در رده چهارم قرار دارد.
خبرگزاری مهر به نقل از آسوشیتدپرس
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- رکوردشکنی فیلم «سریع و خشمگین۹» در دو روز
- اکران فیلمهای شاخص سال ۲۰۱۹ جهان در چهارمین جشنواره بینالمللی فیلم سلیمانیه
- سایه سنگین قتل جمال خاشقجی بر نخستین جشنواره بینالمللی فیلم عربستان
- همسرِ تونی بلر تهیهکننده شد
- پروژه مشترک جدید ایران و اروپا به زودی آغاز میشود
- زمانی که میشد در هالیوود فیلمی خیلی تجربی ساخت!/ نگاهی به فیلم «همشهری کین»
- نمایش فیلمهایی از مصر، استونی و مجارستان در جشنواره جهانی فیلم فجر
- کسی که شبیه هیچکس نیست/ نگاهی به فیلم «حکایت»
- مرور سینمای آلمان و چین در سیوهفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر
- «قهرمانان» قهرمان شد/ دستان خالی فرهادی در اسکار سینمای اسپانیا
- ۱۰فیلم پرفروش سینمای جهان در ۲۰۱۸
- کمال تبریزی در گفتوگو با سینماسینما/ گرایش به ابتذال در فیلمهای کمدی سینمای ایران را ضعیف میکند
- برگزاری هفته فیلمهای اروپایی در سینماهای هنروتجربه
- گلایه دوبلور پیشکسوت از بیتوجهی به جذب نیرو در دوبله
- رقابت آثار ایرانی و خارجی برای جایزه بهترین فیلم اول جشنواره جهانی فجر
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- حقایقی درباره فیلم سرب ساخته مسعود کیمیایی به بهانه نمایش آن از تلویزیون
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
آخرین ها
- «بابا پیکاسو»؛ در چنبره عواطف، حرمان و جداافتادگی
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت





