
لوک بسون فیلمساز سرشناس فرانسوی به جرم سرقت هنری یا همان ایدهدزدی از فیلم «فرار از نیویورک» جان کارپنتر به پرداخت ۴۵۰ هزار یورو جریمه محکوم شد.
به گزارش سینماسینما، کارگردان فیلمهایی چون «عنصر پنجم» و «دختری به نام نیکیتا» هر گونه ایدهبرداری برای فیلم «حبس / lockout» از فیلم «فرار از نیویورک» را رد کرده است.
در فیلم «فرار از نیویورک» داستان فیلم در نیویورکی روی میدهد که به زندانی بزرگ بدل شده است که زندانیها کنترل آن را به دست گرفتهاند. پس از سقوط هواپیمای رییسجمهور در این مکان، کاراکتر کورت راسل به نجات او میرود.

دادگاه تجدیدنظر در پاریس اعلام کرد که فیلم «حبس» به کارگردانی لوک بسون به صورت گسترده از عناصر فیلم «فرار از نیویورک» استفاده کرده است.
در فیلم «حبس» گای پیرس نقش فردی را بازی میکند که به اشتباه محکوم شده است. به او پیشنهاد میشود که در ازای آزاد کردن دختر رییسجمهور از زندانی که به دست زندانیان شورشی افتاده است، آزادی خود را به دست بیاورد.
شباهتهای بسیار میان این دو فیلم مدتها محل بحث و جدل منتقدان سینمایی بوده است. برای نمونه مجله باکسآفیس فیلم بسون را بدلی وقیحانه از فیلم «فرار از نیویورک» خوانده بود. فیلیپ فرنج در نشریه گاردین نوشته بود: «جان کارپنتر احتمالاً این فیلم را بازسازی فیلم «فرار از نیویورک» در نظر میگیرد.»
معمولاً اثبات سرقت ادبی در پروندههای سینمایی کار بسیار مشکلی است. دلیل آن هم شباهتهای بسیاری است که در فیلمهای ژانر اکشن و علمی و تخیلی وجود دارد.
کارپنتر که بیشتر با فیلمهایی چون «هالووین»، «مه» و «چیز» شناخته میشود، از دادگاه طلب ۲٫۴ میلیون دلار خسارت کرده بود. دادگاه سال گذشته بسون، کمپانی اروپاکرپ و دیگر نویسندگان فیلم «حبس» را به پرداخت ۸۵ هزار یورو به کارپنتر، نیک کسل دیگر نویسنده «فرار از نیویورک» و کمپانی استودیو کانال محکوم کرده بود.
بسون در اعتراض به حکم دادگاه، آن را مانعی برابر آزادی هنری دانسته بود. وکیل بسون در دفاع از او گفته بود: «یکی از بزرگترین استعدادهای سینمای فرانسه هیچگاه عمداً دست به سرقت هنری نمیزند. حتی خود فیلم «فرار از نیویورک» هم وامدار کلاسیکهای قدیمیتر مانند «ریو براوو» و «مد مکس» است.
در هر صورت به نظر میرسد که دادگاه تجدیدنظر با بسون موافق نیست و جریمۀ دادگاه نخست را پنج برابر افزایش داده است. وکلای بسون هنوز در این مورد اظهارنظر نکردهاند.
جدیدترین پروژه سینمایی لوک بسون با عنوان «والرین و شهر هزارسیاره» چندی پیش در کمیککان سندیهگو معرفی و با استقبال خوب حضار روبهرو شد. این فیلم که با ۱۸۰ میلیون دلار بودجه ساخته میشود تا نیمۀ سال ۲۰۱۷ اکران نخواهد شد.
منبع: خبرآنلاین به نقل از گاردین
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- رکوردشکنی فیلم «سریع و خشمگین۹» در دو روز
- اکران فیلمهای شاخص سال ۲۰۱۹ جهان در چهارمین جشنواره بینالمللی فیلم سلیمانیه
- سایه سنگین قتل جمال خاشقجی بر نخستین جشنواره بینالمللی فیلم عربستان
- همسرِ تونی بلر تهیهکننده شد
- پروژه مشترک جدید ایران و اروپا به زودی آغاز میشود
- زمانی که میشد در هالیوود فیلمی خیلی تجربی ساخت!/ نگاهی به فیلم «همشهری کین»
- نمایش فیلمهایی از مصر، استونی و مجارستان در جشنواره جهانی فیلم فجر
- کسی که شبیه هیچکس نیست/ نگاهی به فیلم «حکایت»
- مرور سینمای آلمان و چین در سیوهفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر
- «قهرمانان» قهرمان شد/ دستان خالی فرهادی در اسکار سینمای اسپانیا
- ۱۰فیلم پرفروش سینمای جهان در ۲۰۱۸
- کمال تبریزی در گفتوگو با سینماسینما/ گرایش به ابتذال در فیلمهای کمدی سینمای ایران را ضعیف میکند
- برگزاری هفته فیلمهای اروپایی در سینماهای هنروتجربه
- گلایه دوبلور پیشکسوت از بیتوجهی به جذب نیرو در دوبله
- رقابت آثار ایرانی و خارجی برای جایزه بهترین فیلم اول جشنواره جهانی فجر
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- حقایقی درباره فیلم سرب ساخته مسعود کیمیایی به بهانه نمایش آن از تلویزیون
آخرین ها
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود





