سینماسینما، یزدان سلحشور
میتوان از اینجا شروع کرد که فیلم نه با خودش روراست است نه با مخاطبش نه با سرمایهگذارش نه با عوامل سازندهاش! «خروج» یک مشتِ گره کرده است به شیوه سال ۵۸ و مثل پلاکاردهایی که همان موقع به اسم سینما، در سالنهای سینما به نمایش در میآمدند، پر است از بازیهای بد، ازدحام موسیقیِ نابجا، احساساتگرایی تودهای و «شعارها»یی که به جای «خردهروایات» فیلم نشستهاند. بازی قریبیان فیلم، نسبت به نقش مشابهی که او در «پرونده»[۱۳۶۲] صباغزاده بازی کرده، اُفت محسوسی دارد همچنانکه قصه فیلم نسبت به «آفتابنشینها»ی صباغزاده که نقشِ قریبیان این فیلم را در آن نصیریان بازی میکرد.
مشکل اصلی شاید از آنجایی شروع میشود که فیلم، امضای حاتمیکیا را ندارد [امضایی که حتی در آثار بدِ حاتمیکیا هم پای اثر بود] این سینمای حاتمیکیا نیست اما او سعی کرده با اضافه کردن یک شهید زنده و یک شهید مرزدار به داستان، از یک داستان ارباب-رعیتی، یک اثر سالِ ۹۸ را تولید کند. میخواهم کمی مثل جواد خیابانی عمل کنم! احتمالاً حاتمیکیا به خودش گفته: «ببین! این قصه همه را راضی میکند! مردم راضی میشوند چون نارضایتی مردم از دولت را نشان میدهد. نظام راضی میشود چون آدم اصلی قصه، آدم جبهه است و پسرش هم راه او را در پیش گرفته. هرچه بازیگرِ در قیدِ حیاتِ سینمای ۵۸ تا ۶۳ را هم که مردم از آنها خاطره دارند، در فیلم آوردهام پس اهالی سینما هم از فیلم راضی میشوند!»
یعنی سرانجام حاتمیکیایی که با «هویت» شروع کرده، حالا به جایی رسیده که باید از فرق «تیپ» با «شخصیت» در فیلمنامهاش صحبت کرد؟
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- اخراجیها/ نگاهی به فیلم «خروج»
- بیحاصل!/ نگاهی به فیلم «خروج»
- جدیدترین خبرها از شبکه نمایش خانگی/ عرضه «خروج» و «سونامی»
- مهدی یزدانی: اکران آنلاین رقیب اکران سینمایی نیست/ پلتفرمها مکمل سینماها هستند
- پس از اکران آنلاین و سینماماشین، «خروج» در سینماها روی پرده میرود
- «خروج» و «طلا» در اکران آنلاین چقدر فروختند؟
- خروج از مدیوم سینما/ نگاهی به فیلم «خروج»
- درباره «خروج» تازهترین اثر حاتمیکیا؛ اعتراض فرهنگی، فرهنگ اعتراض از تراکتور تا کاراکتر
- «خروج از» یا «خروج بر»؟/یادداشت سعید حجاریان درباره فیلم خروج حاتمی کیا
- «خروج از» یا «خروج بر»؟
- اگر سارقان امان بدهند /جدیدترین یادداشت علیرضا داود نژاد
- فریدون جیرانی: خروج تندترین، سیاسیترین و تلخترین فیلم حاتمیکیاست
- فرامرز قریبیان، برگ برنده خروج
- فردیت در چهاردیواری
- تاکید شورایعالی تهیهکنندگان سینما بر ادامه نمایش آنلاین فیلمها/ از رکود به بالندگی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- یادداشت محمد حقیقت؛ چه کسی به نخل طلا نزدیک میشود؟/ درباره فیلم اول کارگردان زن فرانسوی
- فیلمهای ۱۵ روز سینماگران کن معرفی شدند/ جای خالی سینمای ایران در این بخش
- سینماسینما/ گزارش کوتاه محمد حقیقت از نشست مطبوعاتی دبیر جشنواره کن
- محمد یغمایی با «شورش ذهن» به عمارت نوفل لوشاتو میآید
- صدور پروانه ساخت سینمایی برای پنج فیلمنامه
آخرین ها
- در برنامه «خط فرضی» مطرح شد؛ هنرمند اگر جهانبینی داشته باشد خفه نخواهد شد
- معرفی داوران دو بخش مستند و نماهنگ جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- صدور پروانه ساخت سینمایی برای پنج فیلمنامه
- اکران آنلاین غیرمنصفانه و ناعادلانه است/ چرا «کاپیتان» قربانی شد؟
- محمد یغمایی با «شورش ذهن» به عمارت نوفل لوشاتو میآید
- محصول ۵۲ میلیون دلاری سینمای کره؛ ورنر هرتسوگ صداپیشه انیمیشن بونگ جونهو میشود
- قهرمانی مقتدرانه تیم ملی کشتی فرنگی در رقابتهای آسیایی با حمایت همراه اول
- «مجنون آن لیلی» هفته آینده روی صحنه میرود
- اولین حضور بینالمللی «چوپان» در یک جشنواره آلمانی
- بزرگداشت اصغر فرهادی در جشنواره کلمبیایی
- فیلمهای ۱۵ روز سینماگران کن معرفی شدند/ جای خالی سینمای ایران در این بخش
- داوران بخش فیلمهای داستانی کوتاه جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی معرفی شدند
- «آنیتا، گمشده در اخبار» بهترین انیمیشن کوتاه کلیولند شد/ واجد شرایط رقابت در اسکار
- در چهل و دومین دوره؛ «انگشت طلا» ۶ جایزه از جوایز فیلم هنگکنگ را برد
- مرور آثار داریوش مهرجویی در مسکو
- «تمساح خونی» ۴۰ روزه ۱۰۰ میلیاردی شد
- نگاهی به مینی سریال رژیم
- چرا فیلمهای نوستالژی دهه شصتی همچنان محبوب هستند؟
- نیکی مظفری و بهنام شرفی همبازی شدند/ رونمایی از پوستر نمایش «مرگ با طعم نسکافه»
- راهیابی«پیچ تاریخی» به جشنواره بینالمللی فیلم مسکو
- ساخت مستند فرمانده لوطی ها آغاز شد
- اکران «قویدل» در هنر و تجربه
- «نگین سیاه» محمدعلی سجادی بهترین انیمیشن جشنواره سنتمونیکا شد
- والتر هیل با یک فیلم نوآر برمیگردد/ ادامه بزن بزن در ۸۴ سالگی
- سینمای ایران مسافر کره جنوبی شد
- استخدام ۳ قهرمان کشتی کشور در همراه اول
- «بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» مسافر مسکو شدند
- تمرینات فشرده «مجنون آن لیلی» ادامه دارد
- مراسم بزرگداشت کیومرث پوراحمد در خانه سینما
- فوت مستندساز و همسر فرانسیس فورد کاپولا/ النور کاپولا درگذشت