سینماسینما، محمد حقیقت – پاریس
فیلم جوکر اثر تود فیلیپس که برای نخستین بار در جهان، ساعت ۱۱ ونیم صبح شنبه ۳۱ماه اوت در جشنواره ونیز ۲۰۱۹برای منتقدین بنمایش در آمده بود مثل بمب منفجر شد. از همان روز نمایشش، با دوستان منتقد فرانسوی وغیره درباره این فیلم به بحث و گفتگو پرداختیم و فیلم و بازیگر اصلی اش (یواکین فینیکس) را شایسته بردن شیر طلا دیده بودیم. جوکر دراختتامیه این رویداد به شایستگی شیر طلایی جشنواره را بدست آورد. سپس از هنگام به پرده آمدنش در سینماهای جهانی یک موج گسترده ای راه انداخته که همچون بهمنی که از سر کوه سرازیر شده باشد، بزرگ وبزرگ تر می شود. این پدیده همه گیر شده تا جائی که کاربرهای شبکههای اجتماعی مثل توییتر، ویدیوها و عکسهای بسیاری از خود منتشر کردهاند که حرکات جوکر و گریم او را تقلید میکنند. حتی در شهرهائی همچون پاریس، درشب هالووین عده بسیاری با ماسک جوکر به خیابانها آمده بودند.
پدید آمدن جوکر با چنین قدرتی زمینه های اجتماعی، و عصیان های فروخورده بسیاری از مردم را در کشورهای گوناگون، ازجمله آمریکا، زادگاه جوکر در خود دارد که توانسته، با مقوله های سیاسی و شرایط اجتماعی خود گره خورده باشد. در جوکر، سناریست و فیلمساز خودآگاه یا ناخودآگاه به جستجوی شرارت های پنهان آدمی رفته، و عقده های سربازنشده او را رو می کند. به همین دلیل است که جوکر دوست داشتنی می شود برای اینکه از خود ما می آید. فیلم شرارت هائی که توی رودربایستی نمی خواسته ایم از خود بنمایش بگذاریم را رو در روی ما قرار می دهد و با آن همزادپنداری می کنیم.
فیلم زمینه های اجتماعی امروز جهان را هم با خود همراه دارد. انگیزه ها و موتیف های سیاسی نیز می توان در آن یافت دارد. مثلا در دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ، یکی از مسائل مهم جنگ و جدال دولت بر سر بیمه های رایگان دولتی برای همه افراد است، که دولت او ضد آن عمل کرده است. در فیلم جوکر، فیلمساز مستقیم به این مسئله اشاره دارد: روانپزشک آرتور (جوکر) به او خبر میدهد که با کاهش بودجه خدمات درمانی، دیگر وی نه میتواند داروی رایگان بگیرد و نه دکترش رایگان خواهد بود؛ و ادامه می دهد «آنها تف هم کف دست تو نمیاندازند.»! ازاین روست که فیلم جوکر در لایههای پنهان خود با جنبشهای خواهان عدالت اجتماعی، غیر مستقیم همدلی نشان میدهد؛ وی بنوعی قیام کرده و شهر پراز کثافت را به مبارزه می طلبد و در نهایت تشویق به آشوب می کند. جوکر یک آنارشیست ناخواسته است که تحقیر شده است. در جاهای مختلف فیلم و به گونه های زیادی می بینیم که اورا تحقیر می کنند. از همان اول فیلم که وی یک کار پیش پاافتاده دارد، بشکل دلقک و بازیگر نیمه وقت در آمده تا در خیابانهای نیویورک با در دست داشتن یک پلاکادر تبلیغاتی کارکند، آزارش هم به کسی نمی رسد اما نوجوانان شرور او را بیخود و بی جهت زیر مشت ولگد می گیرند و در زباله ها رهایش می کنند. (صحنه کمی یادآور خشونتی است که در فیلم پرتغال کوکی از استانلی کوبریک دیده بودیم و قتی جوانان شرور مرد کارتن خوابی را در محله ای کثیف زیر مشت ولگد می گیرند). در تمام فیلم جوکر، شهر را پراز زباله می بینیم. بنظر می آید که در شهری زباله زده، و پر از کثافت از یک سو، و برج های بلند و بانک های بسیار، و وال استریت از سوی دیگر روبرو هستیم. جوکر در محیط ها ی دیگر هم مورد تحقیر قرار می گیرد، مثل آنجائی که همکارانش در محل لباس عوض کردن او را تحقیر می کنند، در صحنه ای دیگر آن مجری تلویزیون (با بازی رابرت دونیرو) برای خنداندن تماشاگرانش، جوکر را تحقیر می کند، (که در صحنه های آخر فیلم، که جوکر در همین برنامه زنده شرکت کرده، و مسقیم پخش می شود، مجری برنامه را می کشد) و غیره و غیره. از سوی دیگر شرایط سختی در منطقه فقیرنشینی به همراه مادر علیل تر از خودش تنها، می گذراند و مادرش تنها یارغمخوار اوست. همه ناملایمات روی هم انبار می شود و جوکر را به انفجار می رساند. اینجاست که جوکر بنوعی بشکل قهرمان ناخواسته ظهور می کند و در نیویورک سیتی – با قتل سه نفر از کارمندان شرکت سرمایهگذاری وِین، نماد ثروت و قدرت در گاتهام سیتی، را به مبارزه می طلبد. اینجاست که مطرود شده گان جامعه، با چهره هائی که ماسک جوکر بر آنهاست، با او همراه می شوند خیابانهای شهر را از جمله والاستریت را به تسخیر خود در می آورند که کاملا جنبه ضد فرهنگ سرمایهداری دارد. آنها جوکرهای دیگری هستند. آین جوکر (آرتور) از کودکی مورد بی مهری عمیقی از سوی همه بوده است، به مرور زمان از نظر روانی مریض می شود و متوسل به داروهای زیادی شده، که رفته رفته خاصیت خود را از دست می دهند و از سوئی کنترل خود را بعنوان یک دلقک که باید دیگران را بخنداند، از دست داده و خنده هایش بشکل غیرقابل کنترل و حتی هسیتریک در می آید، مجبور است برای بیشتر خنداندن، دهان خود را گشادتر کند. جامعه او را مریض کرده است، حالا او به آدمکشی تبدیل شده که از دست خودش خارج شده و خشونت پدیده آمده مردم را به جائی رسانده که شعار زده در خیابانها به راه افتاده اند و پلاکادر «ثروتمندان را بکشید»؛ در دست دارند و در شهر پراکنده شده، آنها می خواهند همه چیز را ویران کنند. راهی باقی نمانده است.
اعتراض هائی که امروزه در بسیاری از کشورها ی جهان شاهد آن هستیم نمایانگر نابرابری اجتماعی و فساد و تباهی است که از سیستمهای حاکم به تنگ آمدهاند و خیابانها را به تسخیر خود درآوردهاند. بنابراین توجه جهانی به جوکر تصادفی نبوده، چرا که فیلم نشانههایی از حقیقت را هم با خود دارد. این فیلم مستقیم با مردم حرف دارد. از قدیم گفته اند: آنچه از دل برآید، بردل نشیند.
این فیلم تابه امروز یک میلیارد دلار درجهان فروش کرده، و در کشور فرانسه در چهار هفته اول اکران ۵ میلیون فرانسوی از آن دیدن کرده اند و هفته آخر باز هم درصدر جدول فروش هفتگی قرارداشته است!
اما جدا از موضوع ملتهب و بروز فیلم، آنچه که جوکر را ممتاز کرده، سناریو فوق العاد ه است که با ظرافت، و دقیق و مینیاتوری کار شده و در هر صحنه که داستان پیش می رود، بیننده اطلاعات تازه تر و تکرارنشده، از جوکر و سایرچیز ها بدست می آورد که باید، میزانس استادانه و بازی جوکر، و مونتاژ را به آن اضافه کرد. فیلم ترکیبی موفق از یک اثر هنری و فیلمی همه پسند پدید آورده که سینما گاه گداری با چنین مقوله ای روبرو بوده است. از این نمونه باید به «آمادئوس» اثر درخشان میلوش فورمن یاد کرد که جوایر اسکار بسیاری هم بدست آورد. آیا جوکر می تواند همان تعداد جایزه اسکار بدست آورد؟ تا ۹ فوریه ۲۰۲۰ باید صبر کرد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- تحلیل رسانههای فرانسوی از حضور فیلم رسولاف در بخش مسابقه کن/ یک انتخاب سیاسی
- کارگردان کانادایی که عاشق فرهنگ ایران شد/ ماتیو رانکین: از سینمای ایران تاثیر گرفتهام
- احیای ناپلئون در کن/ نخستین نمایش جهانی نسخه ترمیمشده «ناپلئون به روایت ابل گانس» در جشنواره
- فیلمهای ۱۵ روز سینماگران کن معرفی شدند/ جای خالی سینمای ایران در این بخش
- یادداشت محمد حقیقت؛ چه کسی به نخل طلا نزدیک میشود؟/ درباره فیلم اول کارگردان زن فرانسوی
- مارکو مولر مدیر هنری یک جشنواره ایتالیایی شد
- سینماسینما/ گزارش کوتاه محمد حقیقت از نشست مطبوعاتی دبیر جشنواره کن
- به ریاست فیلمساز اسپانیایی؛ هیات داوران هفته منتقدین بینالمللی کن معرفی شد
- فیلم افتتاحیه جشنواره کن معرفی شد/ آغاز با کمدی
- کدام پلان تاریخ سینما با بیشترین برداشت به ثبت رسیده است
- پوسترهای ۲ بخش جنبی جشنواره کن منتشر شدند
- در پی بالا رفتن اجاره بها؛ سینماهای خیابان شانزهلیزه بسته میشوند
- تظاهرات «برای فلسطین آزاد» مقابل مقر برگزاری مراسم اسکار
- چه کسانی باید اسکار ۲۰۲۴ را ببرند؟!
- «آیههای زمینی» در فرانسه اکران میشود
نظر شما
پربازدیدترین ها
- محمد رسولاف با «دانه انجیر مقدس» به کن باز میگردد
- کارگردان کانادایی که عاشق فرهنگ ایران شد/ ماتیو رانکین: از سینمای ایران تاثیر گرفتهام
- تحلیل رسانههای فرانسوی از حضور فیلم رسولاف در بخش مسابقه کن/ یک انتخاب سیاسی
- فیلم ترنس مالیک به جشنواره کن نرسید/ لیلا حاتمی با مریم مجدلیه به ونیز میرود؟
- سینماسینما/ گفتوگو با کن لوچ درباره «بلوط پیر» و دیگر چیزها/ امید، فعالیتی سیاسی است
آخرین ها
- «در سایه سرو» از جشنواره ایتالیایی جایزه گرفت
- فیلم ایرانی نامزد قدیمیترین جایزه سینمایی اروپا شد
- کیوسکهای دیجیتال نخستین اپراتور سلامت کشور رونمایی و نصب شد
- تحلیل رسانههای فرانسوی از حضور فیلم رسولاف در بخش مسابقه کن/ یک انتخاب سیاسی
- فیلمهای «رکوردزن» و زنگ خطر برای آینده این سینمای محترم!
- «هواخوری» روی صحنه میرود
- تمدید مهلت شرکت در جشنواره «خیمه شب بازی»
- سینماسینما/ گفتوگو با کن لوچ درباره «بلوط پیر» و دیگر چیزها/ امید، فعالیتی سیاسی است
- نسخه ویژه نابینایان «همسر» با صدای مسعود فروتن منتشر میشود
- نمایش «شیرین» کیارستمی در جادوی سینما بنیاد حریری
- آغاز ثبتنام دهمین دوره کارآموزی همراه اول
- تتلو در دادگاه: عذرخواهی میکنم
- مستانه مهاجر داور جشنواره الجزایر شد
- فیلم ترنس مالیک به جشنواره کن نرسید/ لیلا حاتمی با مریم مجدلیه به ونیز میرود؟
- «آقای قاضی» به شبکه دو میآید
- واکنشها به گفتگوی عضو هیئت مدیره نماوا/ شورای صیانت خانه سینمای ایران بررسی میکند
- محمد رسولاف با «دانه انجیر مقدس» به کن باز میگردد
- بستههای همراه اول ویژه حج ۱۴۰۳ اعلام شد
- چرا «سرزمین مادری» فعلا متوقف است؟
- اکران «همسایه شما، زهره» در هنر و تجربه/ پوستر فیلم رونمایی شد
- کمال تبریزی به دبیری جشنواره فیلم اقوام ایرانی نرسید
- معرفی نامزدهای دومین جشنواره «عروسکخونه»
- «ایستاده با گرگ» نامزد دریافت جایزه از جشنواره دهلی نو شد
- کیلین مورفی، بهترین بازیگر مرد آکادمی فیلم و تلویزیون ایرلند/ پیروزی «اوپنهایمر» کامل شد
- شمشیرها برق میزنند/ نگاهی به فیلم «شوگان»
- اردیبهشتِ تئاتر شهرزاد با سه نمایش
- مستندی از «حمید سهیلی» در موزه سینما نمایش داده میشود
- انتشار پوستر «آن دو» با تصویری از لحظه شهادت کاراکتر اصلی
- دبیر هفتمین دوره جایزه پژوهش سال سینمای ایران منصوب شد
- صدور پروانه ساخت غیرسینمایی برای ۴ فیلم کوتاه داستانی