در پی بازگشایی سینماهای فرانسه، برنامه نمایش فیلمهای ایرانی در پاریس مشخص شد.
به گزارش سینماسینما، اگرچه در شش ماه اول سال ۲۰۲۰، هیچ فیلم ایرانی در فرانسه به نمایش درنیامد، اما قرار است حداقل دو فیلم در جدول نمایش پخش کننده وجود داشته باشد. در چهل سال اخیر بیش از ۱۰۰ فیلم از سینمای ایران بر پرده سینماهای فرانسه آمده که باعث بیشتر معرفی شدن آن به تماشاگران و منتقدین این کشور شده اند. بویژه از سال ۱۹۹۰ هر ساله حداقل دو تا هشت فیلم ایرانی در طول سال بنمایش عمومی در آمده بودند که برخی از آنها با تعداد محدود کپی در پاریس و بعدا در شهرستانها اکران شدند و تعداد کمی هم بشکل گسترده تر، حتی با داشتن بیش از صد سالن سینما پخش شده بودند که پرفروش ترین آن جدایی نادر از سیمین اثر اصغر فرهادی است و کمترین آن با داشتن فقط -هزار تماشاگر – موفقیتی بدست نیاورده بود.
اما امسا ل در شش ماه اول ۲۰۲۰ هیچ فیلم ایرانی بر پرده سینماهای فرانسه نرفت که البته ربطی به مسله ویروس کرونا و بسته بودن سالنها نداشت. قراراست از ۲۲ ژوئن، روزبازگشایی سینما ها در فرانسه فیلم هایی از کشورهای گوناگون به نمایش عمومی درآیند که فهرست تمامی آنها تا آخر سال منتشر شده است. در جدول تقویم نمایش این فیلمها «متری شیش ونیم» ساخته سعید روستایی برای هشتم ژوئیه برنامه ریزی شده بود، اما به تازگی بدون هیچ توضیحی از جدول حذف شده است، این فیلم که توسط کمپانی وایلد بانچ برای پخش خریداری شده بود حتی در سایت این کمپانی اطلاعاتی درباره آن وجود ندارد. اگرچه قبلا مسولان آن بسیار به فیلم علاقمندی نشان داده بودند و برنامه ای هم برای پخش خوب آن در نظر داشتند. البته احتمال دارد پخش عمومی این فیلم برای سال ۲۰۲۱ درنظر گرفته شده باشد.
دومین فیلم ایرانی که قرار بود در همین ماه ژوئیه پخش عمومی شود «شیطان وجود ندارد» ساخته محمد رسول اف، برنده خرس طلای برلین ۲۰۲۰ است که تاریخ آن به تعویق افتاده و قرار است از دوم دسامبر به پرده بیاید، همچنین فیلم «یلدا» ساخته مسعود بخشی از ۷ اکتبر اکران خواهد شد. جدا از این فیلم فرانسوی که پیمان معادی در آن بازی کرده است بنام «پلیس» ساخته آن فونتن، دوم سپتامبر نمایش خود را آغاز خواهد کرد. اگر در جدول پخش فیلمها در این کشور بعدا تغییری بوجود آید به اطلاع علاقمندان خواهد رسید.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «شیطان وجود ندارد» انتظارها را برآورده نکرد/ یادداشت محمد حقیقت از جشنواره ونیز
- همکاری خلاقانه کارگردان و موزیسین/ دربارهی «شیطان وجود ندارد» ساخته ریوسوکی هاماگوچی
- در سال ۲۰۲۲؛ باکس آفیس فرانسه از ریکاوری درآمد/ فروش ۱۵۲ میلیون قطعه بلیت
- سینماسینما/ آمار تماشاگران فیلمهای خارجی و ایرانی در فرانسه در سال ۲۰۲۱/ صدرنشینی «اسپایدرمن، راهی به خانه نیست»
- نمایش دو فیلم ایرانی در جشنواره تله راما در فرانسه
- آمار تماشاگران «قهرمان» در سینماهای فرانسه در هفته اول اکران
- منتقدین کایه دو سینما فیلمهای برتر سال را انتخاب کردند
- «شیطان وجود ندارد» برنده جایزه بزرگ هیات داوران یک جشنواره فرانسوی
- «شیطان وجود ندارد» بهترین فیلم جشنواره سیدنی استرالیا شد
- «قهرمان» یک نماینده کاملا طبیعی و معقول از ایران برای معرفی به اسکار ۲۰۲۲
- سینماسینما/ چه فیلمهایی از سینمای ایران بر پرده سینماهای فرانسه خواهند رفت
- استقبال فرانسویها از «متری شیش و نیم»
- سینماسینما/ اکران موفقیتآمیز «متری شیش و نیم» در فرانسه
- سینماسینما/ تمجید منتقدان لوموند از فیلم «متری شیش و نیم»/ اکران گسترده در فرانسه
- کاهش شدید فروش سینماهای فرانسه بر اثر کرونا
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی





